fredag 30 december 2016

The sixth day of Christmas


Ugglan&Boken: "Den sjätte versen i The Twelve Days of Christmas låter så här:

"On the sixth day of Christmas,
my true love sent to me
Six geese a-laying,
(Five golden rings,
Four calling birds,
Three French hens,
Two turtle doves,
And a partridge in a pear tree.")

Temat för The Sixth Day of Christmas blir därför gäss eller ägg, eller för er som är trötta på fåglar, varför inte tema föräldraskap.

Uppgiften för dig som vill vara med är alltså att tipsa om en bok på ett av dessa teman, antingen i bokens titel eller innehåll. Skriv ett eget inlägg om du vill, eller lämna en enkel kommentar här i inlägget."
Det känns som om jag förbrukat mina svanar och höns så jag väljer tema föräldraskap. Eller rättare sagt föräldraskap med visst förhinder. Nathan är frisör och bor med sin fru, socialarbetaren Leah, i Willesden i nordvästra London. De är två av fyra huvudpersoner i Zadie Smiths roman NW som jag just nu håller på att läsa eftersom den tilldrar sig i London. De här båda är mycket förälskade i varandra, men är inte riktigt alltid överens om hur de ska ha det. Till exempel så vill Nathan ha barn. Leah är tveksam och norpar i lönndom p - piller hos sina väninnor. Undrar hur de löser detta?

11 kommentarer:

  1. Låter som en annorlunda bok. (Fast kan inte en socialarbetare få tag i p-piller utan att norpa dem från sina väninnor?)
    När det gäller förbrukade fåglar, så är jag nog rädd att det blir fler fåglar i morgon. Svanar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väldigt mycket fåglar i den där sången... :-)

      Radera
    2. Robert, om hon norpar dem lämnar det inga spår... mitt svanförråd är ganska uttömt. Helena, visst är det många fåglar, men sången är inte mindre trevlig för det

      Radera
  2. Har läst en bok av Zadie Smith för länge sedan.

    SvaraRadera
  3. Svar
    1. gör det! kul när en känner igen omgivningarna

      Radera
  4. Jag tyckte väldigt mycket om NW, vilket var lite otippat eftersom jag tyckte den var ganska krävande läsning. Oftast tycke jag bäst om böcker jag bara kan rusa igenom utan att behöva fundera på vad författaren menar egentligen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tyckte att det var en faslig röra i början, men nu har jag vant mig och uppskattar röran till och med eftersom den säkert är avsiktlig. jag "stångas" gärna med böcker

      Radera