söndag 11 december 2016

En smakebit på søndag

Mari på den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten utmanar oss varje söndag att bjuda på en smakebit av det vi just läser. En enda regel gäller: No spoilers! Min smakebit för oss till Japan - vart annars - på 1600-talet. Shogunatet har förbjudit kristendomen och de kristna förföljs, tillfångatas och torteras. Två unga jesuitpräster från Portugal bestämmer sig för att bistå sina trosfränder. Shusako Endos Tystnaden har nyöversatts av Eiko och Yukiko Duke. Martin Scorsese har skrivit ett förord (det läser jag sedan). Han älskar boken och har läst den flera gånger. Min smakebit kommer från sidan 56 i Tystnaden. En av prästerna skriver hem. 
"Men låt mig nu ge er lite mer ingående upplysningar om invånarna i byn Tomogi. De är fattiga bönder som hankar sig fram på att odla potatis och vete på små åkerlappar, alla mindre än tre hektar. De har inga risfält. När man ser hur de odlar jorden halvvägs uppför berget åt sjösidan, slås man inte så mycket av deras outtröttliga flit och uthållighet som av den grymma tillvaro de har fått i arv. Lika fullt avtvingar domaren i Nagasaki dem oresonliga skatter. Jag försäkrar er att dessa bönder under lång tid har arbetat som själlösa kreatur och som sådana har de dött. Anledningen till att vår religion har trängt in i detta område, likt vatten som sugs upp av torr jord, är att den har skänkt denna skara människor en mänsklig värme som de tidigare inte har känt till. För första gången har de träffat människor som har behandlat dem som mänskliga varelser. Det var prästernas mänskliga vänlighet och barmhärtighet som rörde deras hjärtan." Fler smakebitar HÄR

30 kommentarer:

  1. Verkar intressant. Har ännu inte läst något japanskt, denna kanske vore något att börja med. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  2. Spännande med en bok som utspelar sig i Japan! Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, och med en historisk verklighet i bakgrunden

      Radera
  3. Låter verkligen intressant! Tack för smakbiten - och boktipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. har inte kommit så långt, men den verkar mycket intressant

      Radera
  4. Svar
    1. Tystnaden bygger på verkliga händelser och faktiska personer

      Radera
  5. Den boken ble jeg veldig interessert i. Jeg ser at den heter Taus himmel på norsk. Så snart jeg får fullført skolen skal jeg begynne å lese på bøker som jeg har funnet her :-) Ha en riktig fin tredje søndag i advent!

    SvaraRadera
    Svar
    1. så roligt! Tystnaden har verklighetsbakgrund och jag tycker att den är mycket intressant hittills

      Radera
  6. Jag var ju väldigt glad i James Clavells Asiat-svit så kanske borde jag fundera på att ta upp den tråden igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. tror inte att jag läst Clavell, men jag har funderat på det flera gånger

      Radera
  7. Låter intressant men samtidigt tror jag att det är en bok som kräver att jag är på rätt sorts humör för att ta mig an den. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. så är det ju ofta med böcker. en måste vara på rätt humör. jag är nästan alltid på rätt humör för böcker om Japan

      Radera
  8. Tack för smakbiten. Det är sällan jag läser böcker som utspelar sig i Japan.

    SvaraRadera
  9. Tack för smakbiten, har inte läst denna.

    SvaraRadera
  10. Det där låter som en intressant bok!

    SvaraRadera
  11. Dette ser ut som en virkelig spennende bok, og den omhandler noe som jeg ikke kan så mye om fra før. Ser astridterese har kommentert at boken finnes på norsk, så kanskje jeg skal lese den og! Takk for smakebiten, det var et godt tips :) God søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, jag hade ingen aning om bondeupproret som det talas om i boken eller hur de få kristna hade det

      Radera
  12. jag tror jag träffade båda på Bokmässan i Göteborg: https://www.adlibris.com/se/sok?q=vingpennan

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag blir inte klok på om boken är illustrerad eller om båda är författare. GW är väl expert på medeltiden

      Radera
  13. Gillar smakbiten, men är inte säker på att det är en bok för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. detta var en av minst 350 smakebitar. snart som film

      Radera
  14. Kanske den hamnar hos mig också..... :)
    Tack för smakbiten !

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är mycket intressant. ur många synvinklar

      Radera