måndag 5 december 2016

Tematrio - Fåglar och flygfän

LYRAN: Tematrio - Fåglar och flygfän. Berätta om tre böcker vars titel innehåller referenser till en fågel eller en flygande insekt!
Det var ingen enkel uppgift
Jag lägger pannan i djupa veck och rotar i hyllan.
1. Allt beror på vingar av den sympatiske Niklas Törnlund, poet ifrån Lund. I den här boken har han samlat natur- och fågeldikter sedan många år. Han har varit fågelskådare i mer än 30 år. Den här boken är för alla som har det minsta intresse av fåglar och/eller poesi. Det är den första diktsamlingen av en svensk poet som helt ägnas fågelmotiv. Boken gavs ut samarbete med Skånes Ornitologiska Förening.
2. Lärkan av Deszö Kozstolány. Ett ungerskt mästerverk som skildrar en familj bestående av far, mor och dottern som kallas Lärkan. Hon är ful, ogift och saknar charm. Hon sköter om sina föräldrar med kvävande omsorger och de i sin tur fladdrar omkring henne med överdriven ängslan. När Lärkan åker bort en tid för att hälsa på släktingar njuter föräldrarna av sin frihet och slår sig loss var och en på sitt sätt. Det gör inte Lärkan däremot... Läs mer HÄR
3. Vilda svanar av Jung Chang. Undertitel: Tre döttrar av Kina. Boken tilldrar sig under den långa marschen, det stora språnget och kulturrevolutionen. Mao (1893 - 1976) är envåldshärskare och han kräver total underkastelse. Vilda svanar är en historielektion som svider. Jung Chang berättar lättfattligt om komplicerade politiska förvecklingar; hon skildrar sin egen familjs öden som liknar många andras och sin egen strävan efter att få studera och resa. Man förstår hennes andlösa lycka när hon får läsa engelsk klassisk litteratur, Austen, Brontë och Dickens så gott som ensam i biblioteket. 1978, vid tjugosex års ålder, tar hon sig ut ur landet med hjälp av ett stipendium. Läs mer HÄR

22 kommentarer:

  1. "Vilda svanar" är en fantastisk bok! Jag hade väldigt lätt att hitta fågelböcker men hamnade helt och hållet i USA.

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst är den bra! jag kollar genast dina fågelböcker

      Radera
  2. Lärkan verkar ha en intressant vinkel på rollerna i en familj.

    SvaraRadera
  3. Svar
    1. jag tycker också att Vilda svanar är jättebra. den borde många läsa

      Radera
  4. Vilda svanar är den enda jag läst av böckerna i din trio och den var väldigt bra.

    SvaraRadera
  5. Vilda svanar låter som en intressant bok, får försöka komma ihåg den :)

    SvaraRadera
  6. den tror jag att du skulle gilla!

    SvaraRadera
  7. Ja just ja, Vilda svanar! Den var mycket läsvärd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den gav verkligen en bild av hur det måste ha varit

      Radera
  8. Vilda svanar kommer jag att läsa, någon gång. Står i varje fall i hyllan. :)

    SvaraRadera
  9. Vilda svanar lånade jag ur mammas bokhylla för många år sedan. En höjdare! De andra två har jag inte hört talas om förut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lärkan vill jag också slå ett speciellt slag för. Vilda svanar är verkligen en höjder

      Radera
  10. Din tredje bok känner jag till och är sugen på att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. rekommenderas! har inte träffat på någon som varit missnöjd med Vilda svanar

      Radera
  11. Jag har läst Vilda svanar för en massa år sedan. Den var riktigt bra De andra har jag inte hört talas om.

    SvaraRadera
  12. Svar
    1. ja, den glömmer en aldrig! och så mycket en kunde lära sig

      Radera