lördag 17 december 2016

Ett julmysterium

Äntligen har jag läst en novell. Eller egentligen tre. Men jag fastnade för Boxdalearvet i Mistlar och mord av P D James. Den passar på nr 20. Läs en novell som handlar om ett mord i Ugglan & Bokens läsutmaning Läs en novell II.
Gammal, skrynklig man hittar ung, fräsch varitéartist, tappar huvudet, gifter sig och är plötsligt död. Någon blir nästan hängd, men undslipper med en hårsmån. Långt senare kommer en samvetsöm släkting, som dessutom är präst, att vilja  försäkra sig om att det arv han fått motta inte kommer ur oren källa. Domkyrkoprästen Hubert Boxdale råkar turligt nog vara gudfar åt polisinspektör Adam Dalgliesh, P D James huvudkaraktär i fjorton kriminalromaner. Dalgliesh är väldigt förtjust i sin gudfar och lägger ner stort arbete på att läsa handlingar och söka efter andra eventuella efterlevande. Och - minsann - efter att ha hamnat i en del återvändsgränder får han upp ett spår. Jag tycker att den här novellen är fint komponerad och slutet är långt ifrån förutsägbart. Det var dessutom trevligt att återknyta bekantskapen med den dystre Adam Dalgliesh, som jag var mycket förtjust i förr i tiden.

6 kommentarer:

  1. nr 16 av 21 i bibliotekskö, det får bli till nästa jul

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag gav innan jag hade försökt. jag köpte den

      Radera
  2. Låter som en härlig engelsk deckare. Finns väl inga mordgåtor som inte kan lösas över en kopp te eller med en öl på den lokala puben :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, så är det, Robert. a nice cup of tea är ju standardsvaret på alla slag av problem i engelska deckare. i vissa fall även öl

      Radera