måndag 10 juni 2024

Boktriss v. 24 2024: Bokstaven Å

Mias bokhörna: Boktriss v. 24: Bokstaven Å

Manlig karaktär: Åke och hans värld av Bertil Malmberg. Åket är 6 år och ganska ängslig. Tursamt nog har han en tuff kompis som heter Kalle Nubb.

Kvinnlig karaktär: Åsa - Hanna av Elin Wägner. Boken stod i föräldrarnas hylla och jag läste den tidigt och tyckte att den var spännande. Har läst om som mera vuxen och tyckte då att den är ganska kuslig.

Barn, djur, serie: I Husmoderns död och andra texter av Sara Danius förekommer ålen i en essä om Bonniers kokbok. Uttrycket Hal som en ål känner väl de flesta till. Och nog är det förenat med en hel del besvär att flå en ål

5 kommentarer:

  1. Ja det uttrycket känner man ju till

    SvaraRadera
    Svar
    1. det uttrycket säger väldigt mycket. ovanligt bra. för då vet en

      Radera
  2. Jag minns från när jag var barn hur pappa fiskade ål ibland. De var inte så lätta att ta livet av heller vill jag minnas. Han spikade upp ålen på ett träd. Vet inte om det var för att blodet skulle rinna undan. Det här är för ett halvsekel sedan. Sen drog han i alla fall av skinnet. En ganska otäck hantering.

    SvaraRadera
    Svar
    1. väldigt otäck hantering! vi använde inte så mycket ål hemma i Blekinge. många tycker ju att det är väldigt gott

      Radera
  3. Din beskrivning av Åsa-Hanna gör mig nyfiken. Kusligt kan vara spännande.

    SvaraRadera