söndag 2 juni 2024

En smakebit på søndag v. 22 2024

astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger håller i bloggutmaningen En smakebit på søndag. Den går ut på att vi bjuder varandra på smakebitar utav det vi just läser. Utan att för den skull spoila något, förstås. Min smakebit kommer från Kulturbarn av Åsa Beckman. Undertitel: Att växa upp i skuggan av en författarre.

"Trots att så många försökt beskriva vad som sker när vi läser en bok har ingen ännu riktigt lyckats. Kanske är detta det främsta beviset för läsningens mysterium. Av ord - dessa små svarta tecken på vit botten - skapar författaren scener och gestalter som växer fram inom oss i ett egendomligt samspel med de minnen och erfarenheter vi själva bär med oss. --- Läsandet är en arena där författaren och läsaren tillsammans uppför ett fantasiskådespel" och fortsätter "Det är inte blott författaren som är kreativ utan också läsaren. Den gode författaren är medveten därom och inbjuder läsaren till samarbete."   Fler smakebitar HÄR:

10 kommentarer:

  1. läsningens mysterium kan man fundera på, jag lärde mig skriva först... fast självklart läste jag det jag skrivit, en aha-upplevelse

    SvaraRadera
    Svar
    1. svårt att beskriva
      känns rent magiskt.

      Radera
  2. Ett ack så viktigt ämne att fundera kring. Tack för smak

    SvaraRadera
    Svar
    1. somligt går inte riktigt att förklara. men fundera kan en ju

      Radera
  3. Kanske borde fler författare ta fasta på det där att även läsaren är kreativ. Man behöver inte få allt serverat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det vill en absolut inte ha. jag vill "hjälpa till"

      Radera
  4. Tack för en tänkvärd smakbit! Den vill jag nog läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. väldigt lättläst. och faktiskt diskutabel

      Radera
  5. Mycket tänkvärt. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, författaren ska ha förtroende för sin läsare. läsaren vill inte ha allt skrivet på näsan

      Radera