tisdag 11 juni 2024

Tisdagstrion v. 24 2024: Tre böcker i samma typ av miljö

Ugglan & Boken: Tisdagstrion v. 24: Tre böcker i samma typ av miljö.

Miljön behöver jag inte tänka länge på: Det blir Tokyo. Och när jag i efterhand ser på mina val ser jag att  alla tre handlar om människor som sysslar med ord och språk på olika sätt.

1. Alla nattens älskare av Mieko Kawakami håller jag just på att läsa. Den tilldrar sig i Tokyo och handlar om den 34- åriga frilansande korrekturläsaren, Fuyuko Irie, som vi såg mobbas i smakebiten från i söndags. Hon har alltså blivit frilansare men hennes sociala liv har inte precis blivit bättre. Hon ser sig i spegeln och tänker:bedrövlig. 

2. Territoriella anspråk av Frans Wachtmeister. Protagonisten i romanen är översättaren Hans, som arbetar på det största konstmuséet i Tokyo. Han är inte speciellt entusiastisk över sitt arbete där han nu har så många tekniska hjälpmedel att tillgå att arbetet inte längre kräver så mycket. Han är duktig på japanska men lärprocessen har avstannat. Han får i uppdrag av sin chef att hämta en tysk forskare på flygplatsen Narita. Han blir mycket förtörnad när han inte får ta firmabilen utan måste använda sig av tunnelbana.

3. Twinkle, twinkle av Kaori Ekuni är en mycket speciell roman av en författare jag gärna skulle läsa mera av. När vi först möter det unga paret Shoko och Matsuki har de varit gifta i tio dagar. De delar en liten lägenhet med den lila mannen på en akvarellmålning av Cezanne och en jättepalmlilja som de fått av Mutsukis vän och älskare, Kon, i bröllopsgåva. Shoko sjunger för den lila mannen och är noga med att jättepalmliljan får socker i sitt te. Mutsuki är läkare och homosexuell. Shoko är översättare.

16 kommentarer:

  1. Oj det låter som intressant böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är det faktiskt. mycket intressanta till och med

      Radera
  2. Hanneles bokparadis11 juni 2024 kl. 13:07

    kul, misstänkte att det kunde bli japanskt 🇯🇵

    SvaraRadera
    Svar
    1. därvidlag är jag ju helt förutsägbar

      Radera
  3. Kawakamis Bröst och ägg har jag i läslistan och likaså Twinkle, twinkle, men jag har inte läst något av dessa två författare ännu och inte heller Territoriella anspråk. Bra att bli påmind.

    SvaraRadera
    Svar
    1. synd att inte Kaori Ekuni översatts mera. hon är mycket originell

      Radera
  4. Så klart du valde Japan ;) Men intressanta boktips måste jag säga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är tre väldigt bra böcker som verkligen kan rekommenderas

      Radera
  5. Jag är osäker på om jag läst någon bok som utspelar sig i Tokyo. Det borde jag åtgärda!

    SvaraRadera
  6. Vill läsa alla i din trio! Jag hade aldrig hört talas om dem förut

    Maria Bokologen

    SvaraRadera
  7. Tänkte väl att det skulle bli japanskt här 🙂

    SvaraRadera
  8. Tack för intressanta tips.

    SvaraRadera
  9. Alla nattens älskare vill jag läsa!

    SvaraRadera