onsdag 12 juni 2024

Veckans kulturfråga v. 24 2024


enligt O: Veckans kulturfråga v. 24: Vilka böcker om skolavslutningar och sommarlov ger dig sommarkänsla?

Sommarleken av Ellen Mattsson är en suggestiv berättelse från Bohuslän på 70 - talet. Det handlar om segling, sommarlov och tonårsliv, om längtan efter att få höra till och beundran som övergår i besatthet. Sandra tillbringar sommaren med sin farmor i henne gamla hus tillsammans med tre andra barn. I Bara en mor av Ivar Lo - Johansson finns en skolavslutning där Rya - Rya går med sina båda barn Anna och Stig till skolan där det doftar av konvaljer. Fröken håller förhör med barnen och Rya - Rya hade inte behövt vara nervös. Båda barnen svarar klart och tydligt på frökens frågor. Årsexamen i Ruskaby skola för 50 år sedan av Walter Stenström kom ut 1923. Det är en pjäs som spelats väldigt mycket av såväl barn- som pensionärsgrupper genom åren. En sång som under några år hördes nästan till leda är Mitt sommarlov med Anita Hegerland. Nu tycker jag att den är ganska söt.

6 kommentarer:

  1. Ruskaby och Hegerland glömmer vi inte!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, det är både skolavslutning och sommarlov

      Radera
  2. intressant, fast egna skolavslutninar ingen hit

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag minns att jag fick nya klänningar. och visst hade en både syrener och konvaljer i skolsalen. tråkigt att du inte har positiva minnen av skolavslutningar

      Radera
  3. Sommarleken ska jag också läsa, bad Ellen Mattson signera min bok

    SvaraRadera
    Svar
    1. så trevligt! då tycker jag verkligen att du ska läsa den!

      Radera