tisdag 4 juni 2024

Tisdagstrion v. 23 2024:Hjärta & hjärna (i titel, handling eller på omslag)


Ugglan & Boken: Tisdagstrion v. 23: Hjärta & hjärna (i titel, handling eller på omslag)

1. Christian Jungersen, Du försvinner handlar om den mänskliga hjärnan. Hur ser en "vanlig" hjärna ut? Vad är normal förslitning. Hur ska Mia veta vad som händer i Frederiks hjärna sedan tumören tagits bort. Hur mycket påverkade den Frederiks katastrofala handlande under de år ingen visste att han bar denna tumör?

2. Kristofer Ahlström, Hjärtat är bara en muskel. Elisabeth har flyttat till Stockholm efter en olycklig kärlekshistoria hemma på Gotland. Hennes dröm är att bli arkitekt. Medan hon väntar på att bli antagen till studierna kör hon nattbuss. Tiden går; hon väntar på att något ska hända. Det gör det också. Hon möter Isak. Han glömmer sin mobil i bussen och Elisabeth spårar upp honom. De märker att de har poesi och musik som gemensamma intressen. Bekantskapen övergår i en kärleksrelation som börjar nog så bra. Det är Elisabeth som berättar. Det finns ett före och ett efter. Skiljelinjen är bilolyckan

3. Anders Hansen, Hjärnstark: Hur motion och träning stärker din hjärna. Den här boken står i min hylla och jag läser i den då och då. Det är ingen bok en sträckläser, precis. Men Anders Hansen är en fantastisk läkare och har mycket klokt att säga. Exempel på rubriker: Den föränderliga hjärnan, Motionera hjärnan, Träna dig kreativ, Hälsosamt åldrande för hjärnan.

21 kommentarer:

  1. intressant varierande trio, läst andra böcker i temat hälsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. det finns ju många hälsoböcker, men jag tycker att många av dem är ganska ointressanta. Anders Hansen är ovanligt vettig och har lätt för att förklara

      Radera
  2. Är väl snart ensam om att inte ha läst Hansen, inte ens sett hans tv-serie som folk verkar störtgilla ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. den serien var väldigt bra. jag brukar undvika hälsoprogram - och böcker men Anders Hansen gillar jag

      Radera
  3. Kristofer Ahlstrom har jag aldrig läst, men nu blir jag nyfiken på hans böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. har bara läst denna, men den var lite annorlunda

      Radera
  4. Hjärnstark har även jag med. Tack för övriga tips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anders Hansen är ovanligt bra. mänsklig och förklarar bra

      Radera
  5. Hjärnstark är bra. Men jag borde precis som du ha den i hyllan för att kunna uppdatera mig med jämna mellanrum.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den finns ju i pocket (med ovanligt liten stil) och jag tycker att en får beta av efter hand och repetera

      Radera
  6. Det är inget jag läst men kanske borde man plöja Hjärnstark.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det går inte att plöja den. en får ta bit för bit så en inte storknar

      Radera
  7. Tre okända böcker för mig. Tack för tips!

    SvaraRadera
  8. Hjärnan är en märklig sak. En pytteliten skada kan få så omfattande konsekvenser.

    SvaraRadera
  9. så är det. å andra sidan klarar den mycket. människokroppen är över huvud taget sinnrik

    SvaraRadera
  10. Du försvinner har en fin framsida o verkar läsvärd!
    Maria Bokologen

    SvaraRadera
  11. Tycker också att Anders Hansen har mycket intressant att säga!

    SvaraRadera