lördag 1 juni 2024

Arton grader minus

Arton grader minus - tredje boken om Fabian Risk - är nog den bästa i Stefan Ahnhems serie hittills. Den inleds med att en BMW i rasande fart kör över kajkanten i hamnen i Helsingborg. I bilen finns en man vid namn Peter Brise. Ganska snart finner Fabian Risk och hans team att Peter Brise var död redan när han hamnade i vattnet. Det hela är väldigt gåtfullt och snart uppdagas att det finns flera fall som uppvisar släktskap med Paul Brises. På andra sidan sundet har Fabian Risks kollega, 
Dunja Hougaard, degraderats till ordningspolis i Helsingör, som en följd av att hon avvisat sin förre chef den omåttligt osympatiske Kim Sleizner som är helt besatt av henne. Grymma händelser löper parallellt på svenska och danska sidan, filmas och läggs ut på nätet. Dunja Hougaard engagerar sig i ett fall med en mördad hemlös och finner att spåren leder över sundet. Fabian Risk jobbar på att rädda äktenskapet med Sonja utan att ha en aning om att orosmolnen skockas över hans arma huvud. Det är hemskt och oavlåtligt spännande och det går inte att släppa boken.

Titel: Arton grader minus

Författare: Stefan Ahnhem

Förlag: Månpocket

Tryckår: 2017

Antal sidor: 536 sidor

4 kommentarer:

  1. Låter som en spännande bok. Tyckte du att den var bra?

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har tyckt om hela serien om sex stycken. till min oförställda häpnad. författaren är väldigt trevlig att lyssna på också

      Radera
  2. Stefan Ahnhem har jag inte kommit till än

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har inte läst så mycken spänningslitteratur på sistone. men de här tyckte jag om

      Radera