söndag 9 juni 2024

En smakebit på søndag v. 23 2024

astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger håller i bloggutmaningen En smakebit på søndag. Den går ut på att vi bjuder varandra på smakebitar utav det vi just läser. Utan att för den skull spoila något, förstås. Min smakebit kommer fårn Alla nattens älskare av Mieko Kawakami s. 13

" När jag fortsatte att inte prata med någon hörde jag hur de andra vid minsta lilla tillfälle viskade om mig. Flera kolleger använde en intern jargong som de inte trodde att jag skulle lägga märke till och skämtade om mig och och skrattade åt mig mitt framför näsan på mig. När den stämningen väl hade upprättats blev nästa steg att de ställde mig en massa direkta frågor som inte hade med arbetet att göra. Ska du inte gifta dig? Varför ska du inte det? Vad gör du när du är ledig? När jag svarade att jag var hemma hummade de nickande och skrattade och frågade var jag gjorde av pengarna jag tjänade. Sedan följde den ena frågan på den andra. Jag blev tyst för jag visste inte vad jag skulle svara, och tjejerna runt omkring som hade lyssnat på oss med blickarna hela tiden fästa på sina datorer knep ihop läpparna och skrattade i mjugg."

Fler smakebitar HÄR

19 kommentarer:

  1. Synd att inte den här var med i Tranans prenumeration, jag är nyfiken på den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tranan är ett fantastiskt förlag. har också en prenumeration

      Radera
  2. Usch vilken obehaglig stämning

    SvaraRadera
    Svar
    1. vuxenmobbning skulle en nog kunna säga

      Radera
  3. Väldigt blå bok, men säkert bra.

    SvaraRadera
  4. har inget emot blå böcker. får se hur denna artar sig

    SvaraRadera
  5. Vilka förfärliga kollegor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. tror kanske inte att de är så ovanliga som en skulle önska

      Radera
  6. Usch, riktig vuxenmobbning!
    Har inte läst boken än men är nyfiken på den.

    SvaraRadera
  7. Den här hade jag inte hört om, tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  8. Jag har läst Senseis portfölj av författaren. Gillar japanska berättelser, de har en helt egen ton. Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag gillar ofta japanska författare. och jag har väldigt goda erfarenhetar av japaner i allmänhet efter fyra besök på ort och ställe

      Radera
    2. förresten så är det Hiromi Kawakami som skrivit Senseis portfölj

      Radera
  9. Okänd bok för mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera