tisdag 4 september 2012

Tematrio - Titelmän

Den oförtröttliga Lyran 
ger oss den här  veckan i uppgift att berätta om tre böcker med mansnamn i titlarna.

I mina hyllor hittar jag bland andra dessa tre klassiker:


 Åke och hans värld. 1924. Av Bertil Malmberg (1889 - 1958)
6 - årige Åke är ganska ängslig av sig. Tur då att han har en tuff kompis vid namn Kalle Nubb.
Åkes familj har det ganska mycket bättre ställt än Kalles där pappa är alkoholiserad och mamma är död. Men Kalle är glad ändå. Svensk småstadsliv vid sekelskiftet.
Boken filmades 1984 av Allan Edwall.
10 kr kostade Åke och hans värld utg. av Litteraturfrämjandet som En bok för alla 1978.
Illustrerad av Adolf Hallman


Jacobs rum.1922. Av Virginia Woolf (1882 - 1941)
Detta blev Virginia Woolfs genombrottsroman. Här bryter hon med gängse engelsk berättarteknik.
Jacobs rum skildrar Jacob Flanders vuxenblivande.


Oblomov. 1859. Av Ivan Gontjarov (1812 - 1891)
Oblomov är en oförglömlig gestalt i litteraturen. Han är mycket bildad, intelligent och godhjärtad.
Men han är lättjefull och drömsk och engagerar sig inte i livet. Så låter han sin stora kärlek gå till en annan bara för att han inte vill befatta sig med det som ett giftermål för med sig.
Det är mycket länge sedan jag läste den här boken, men jag känner nu ett sug att läsa om den.

8 kommentarer:

  1. Har inte läst några av dina. Har inte Åke och hans värld filmatiserats?

    SvaraRadera
  2. Åke och hans värld är en riktigt pärla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, verkligen, mimmimarie! egentligen också ett omläsningsprojekt

      Radera
  3. Har tänkt att sinom tid ta mig igenom det mesta av Virginia Woolf, men Jacobs rum har jag inte hunnit till än.

    Ryssen verkar spännande, han får jag kolla upp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror inte att du blir besviken på Oblomov, Henrik

      Radera
  4. Jacobs rum vill jag läsa, boken har jag redan...

    SvaraRadera