söndag 2 september 2012

Kalven

Kalven

En kalv med stora ögon
står en morgon nere vid stranden
för att dricka.
De gamla sjökorten visar en annan strand.
Det vet inte kalven.

Med ögonen vidöppna dricker den
och som alltid vid stilla vatten
möts kalven av en annan kalv
från vattnets botten.
Och deras ögon och deras mular
dricker ur samma hand.

Lennart Sjögren

Träsnitt av  hustrun Eva Forsberg

Kalven står att läsa bland annat i

Omslagsbilden är en målning av Lennart Sjögren kallad Sommarvatten

I Dikter 1982 - 2004 finns också diktsviten Fågeljägarna (1997)
Den berättar historien om tre fågeljägare som den 11 mars 1901 gav sig ut på isen för att jaga fågel.
De hamnade på ett isflak, drev till havs och omkom.
Anna Larsson som arbetar i olika tekniker och med olika material, bl. a. glas har inspirerats av
Fågeljägarna

De tre sörjande



Läs mer i 


4 kommentarer:

  1. Dikter läser man alldeles för sällan. det är så vackert.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, Lena, lyrik är bra. ibland bättre än annars

      Radera
  2. Jag har en lindrig ko-skräck, värre än tandläkare...

    (vaffö måste jag bevisa att jag inte är en robot, ordverifiering tar massa tid, man får göra om och om igen)

    Bevisa att du inte är en robot

    SvaraRadera
    Svar
    1. va??? jag visste inte att du måste bevisa för någon att du inte är en robot för att göra en kommentar på min blogg! jag har mycket besvär på flera andra bloggar, men jag visste inte att det är samma elände hos mig.
      förtröttas inte, Hannele! forcera tappert alla robothinder.
      kor kan vara lömska, men aldrig värre än tandläkare. kor är inte så dyra heller...

      Radera