onsdag 8 november 2023

Veckans kulturfråga v. 45 2023: Sorg och saknad

Med anledning av Alla helgons dag frågar enligt O i Kulturfrågan v. 45:

Vilka kulturella verk skildrar sorg och saknad extra väl? 

Det finns många böcker som skildrar förlust, sorg och saknad väldigt bra.

Atiq Rahimi: Jord och aska skildrar farfar Dastaguir som är utom sig av sorg och önskar att han vore död. Sovjetunionen har invaderat Afghanistan. Dastaguir har fått se hela sin familj utplånas under en bombraid.

 Caroline Albertine Minor, Välsignelser innehåller sju noveller om människor som har förlorat någon och befinner sig i sorg. Antingen en kylig, distanserad sorg eller en på något sätt utlevd eller gråtande .

Hanna Rajs, Där var du, större än bokstäverna som bildar ditt namn. En ung kvinna vid namn Hanna skriver en sorgebok om sin bästa vän, Cristina, som tog sitt liv i gränslandet mellan barn och vuxe

Vad det gäller musik finns ju alla vackra Requiem av Mozart, Fauré, Brahms, Ein deutsches requiem

Jag och min far av Magnus Uggla 

4 kommentarer:

  1. tack för tips på böcker jag inte läst

    SvaraRadera
  2. så bra! då har du något intressant framför dig!

    SvaraRadera
  3. Egentligen var det Olle Ljungström som skrev Jag och min far, men Ugglas version är bättre.

    SvaraRadera
  4. Vilka spännande tips! Minor har jag läst, men inte novellerna.

    SvaraRadera