söndag 12 november 2023

En smakebit på søndag v. 45 2023

astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger håller i utmaningen En smakebit på söndag. Vi bjuder varandra på smakebitar utav det vi just läser utan att för den skulle spoila något. Min smakebit v. 45 kommer från Tillbaka till Hemsjö av Maria Wensund.

" Ingrid gick bort för tre år sedan, hon var för övrigt den sista i Bodils vänkrets. Kanske inte så konstigt, för de flesta väninnorna hade varit några år äldre och nu är det bara hon kvar. Hemskt om man tänker på det viset. Ensam kvar, men det är verkligheten. Visst är världen full av människor, bara inte full av hennes nära och kära. Hennes telefonbok har blivit omskriven så många gånger att hon  tappat räkningen. Ingrid hade för vana att bara stryka nummer i sin bok och sätta ett kors vid sidan av raden när någon gick bort, men det klarade inte Bodil av att göra i sin. Det kändes alldeles för makabert."

Fler smakebitar HÄR.

17 kommentarer:

  1. Det var en okänd bok för mig. Från framsidan skulle jag tolka det som en feelgood.

    SvaraRadera
    Svar
    1. är inte alldeles säker på det. men jag har inte kommit så långt ännu

      Radera
  2. "Visst är världen full av människor, bara inte full av hennes nära och kära" var en fin mening. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är bra uttryckt. en vet precis hur hon menar

      Radera
  3. Tack för smakbiten!
    Tänker på min gammelfaster, 93 år, som sagt något liknande. Hennes vänner finns inte längre kvar. Men lillebror 88 år och syskonbarnen med familjer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. hemma i Blekinge hade vi en söt farbror som var 100 år men han var inte glad för han hade ingen att prata med. ingen hade samma referensramar som han

      Radera
  4. Ja tänk hur det blir. Min gamla adressbok är nog minst 20 år gammal, numera sällan använd då man inte längre skickar post till varandra. Tiden har sin gång. Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. min adressbok är full av överstrykningar och kors

      Radera
  5. Jag tänkte ganska mycket på min egen begravning idag under löprundan och att jag vil hjälpa/avlasta mina barn med att planera den. Tänkte just på det här med vänner och att jag skulle ha en slags lista för dem så de vet vilka som kanske vill komma. :) Sen får ju den listan uppdateras allt eftersom då jag förhoppningsvis har många år kvar än.

    SvaraRadera
  6. jag har också funderat och skrivit ner vissa punkter som jag vill att mina barn ska veta så de inte behöver gissa vad jag skulle ha tyckt.

    SvaraRadera
  7. en omskriven telefonbok har man ju haft

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag också. men då skrev jag om för att den första fallit smman

      Radera
  8. Det var väldigt längesedan jag hade en telefonbok, i alla fall en analog.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jo, jag har en som är aktuell och innehåller väldigt viktig information

      Radera