söndag 5 november 2023

En smakebit på søndag v. 44 2023

astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger håller i utmaningen En smakebit på söndag. Vi bjuder varandra på smakebitar utav det vi just läser utan att för den skulle spoila något. Min En smakebit på søndag v. 44 kommer från Vi är inte här för att ha roligt av Nina Lykke.

"Knut har ställt sig framför vardagsrumsföstret. På gatan nedanför går folk åt alla håll. Han brukar stå här och titta på dem och undra vart de är på väg och vad som är så viktigt. Varenda en ser ut att bära på något tungt. Knut är lika mycket en kugge i maskineriet hemlighet därute, han som alla andra. Men en gammal känsla av att stå utanför mänskligheten har slagit rot och vill inte släppa taget. Han minns samma tillstånd från när han var liten, och i höstas var det tillbaka igen: en känsla av att alla andra har förstått något som inte han har förstått. Att det finns en stor och grundläggande hemlighet där ute som alla utom han känner till."

Fler smakebitar HÄR

18 kommentarer:

  1. Han kanske likt Miss Li letar efter instruktionsboken.

    SvaraRadera
  2. Så kan man faktiskt känna ibland... Skulle gärna läsa någon av Nina Lykke.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det var bra uttryckt. trodde jag läst något av henne tidigare, men det hade jag visst inte

      Radera
  3. kanske ska Lykke få en ny chans, tack för smakbiten

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det tror jag. är snart klar med den och har fått mycket att fundera på

      Radera
  4. Känner inte till boken. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  5. Tack för smakbiten! Har läst en annan bok av författaren men inte denna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. inte alls tokig. rör sig om författare och författande

      Radera
  6. Jag är lite nyfiken på hennes böcker, men än så länge har jag inte läst något.

    SvaraRadera
    Svar
    1. danska och norska författarinnor är spännande

      Radera
  7. Tror inte jag läst Lykke? Hoppas Knut finner det han söker.

    SvaraRadera
  8. Jag läste Lykkes bok om läkaren som diskuterar med skelettet i sitt mottagningsrum. Hette den Nästa?

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha! ja, hon har skrivit en bok som heter Nästa. har inte läst den men den låter kul

      Radera
  9. Jag har inte läst Nina Lykke. En åldrad författare låter inte så spännande, men där kan jag ha helt fel. Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. så värst åldrad är han inte. åtminstone tycker jag inte att 60 är något att skryta med.

      Radera