måndag 20 november 2023

Boktriss v. 47 2023: Bokstaven X

Mias bokhörna Boktriss v. 47 : Bokstaven X  (Jag försöker ta en bokstav i taget

1. Författare: Xenofon, grekisk soldat, författare, historiker och politiker mest känd för Anabasis vilket betyder Uppmarschen

2. Titel: Xenocide av Orson Scott Card ingår i en SF - serie. Människorna har skapat en koloni på planeten Lusitania. Ursprungsbefolkningen, pequeninos, får här ta del av kristendomen. En annan koloni tillämpar konfucianism. Mycket händer och författaren överraskar. Jag har inte läst men kände mig faktiskt lite lockad.

3. Bild på bokomslaget:

7 kommentarer:

  1. passande bokomslag, inte bekant med Orson Scott Card, borde uppdatera mig med grekiska författare

    SvaraRadera
  2. Jag gjorde som du, höll mig till bara X. Xenofon var bra påkommet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tycker att vi tar Y och Z i sinom tid. Xenofon var kurslitt så honom har jag läst och kom ihåg och slog upp i kursboken

      Radera
  3. Jag har också bara med X idag. Bra grepp med xylofonen!

    SvaraRadera
  4. eller hur!? vi tar Y och Z vid senare tillfälle

    SvaraRadera
  5. Xenocide lät ju intressant! Den kände jag inte till.

    SvaraRadera