söndag 19 november 2023

En smakebit på søndag v. 46 2023

Utmaningen En smakebit på søndag administreras av astridterese på bokbloggen Betraktninger. Vi bjuder varandra på smakebitar utav det vi just läser. Utan att för den skull avslöja för mycket.

"Hedda, får jag fråga dig en sak?" - "Absolut, ingen fara", sade Hedda, begagnande de ostämda servicefraser med vilka ungdomarna tog sig fram i ett språk som aldrig vilade, redo att ge relationsråd och hjälpa Matilda på alla sätt som behövdes. "Sa inte du igår att det var en allvarlig kränkning om din pojkvän tog i dig när han kände för det?" Oförstående klippte Hedda med de långa böjda ögonfransarna i väntan på fortsättningen. "När du skar lök?" - "Löken var bara ett exempel. Det finns många fler." - "Precis. Men varför tycker du då att jag ska äta upp mig med kaffebröd från Berglunds för att bli på det sätt som männen enligt din pappa vill ha kvinnorna?" - "Förklara för mig," insisterade Matilda, "varför kvinnorna ska vara något ´att ta i´när du samtidigt tycker att det är ett övergrepp att din pojkvän tar i dig?" - "Men du vet ju ingenting, Matilda, och förstår ännu mindre! Bara för att man vill att ens pojkvän ska ta i en får han ju inte göra det när han vill. Det avgör väl jag." Hedda bestämde sig för att ta rast. Hon bad chefen om att under återstoden av praoperioden inte behöva vara ensam ute i butiken med Matilda, vilket beviljades."

Ur Studier i mänskligt beteende av Lena Andersson. Fler smakebitar HÄR

22 kommentarer:

  1. Stackars Matilda! Hon verkar ha svårt med de sociala koderna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja och nej! hon har ju rätt. men hon borde kanske bara tänkt. inte sagt.

      Radera
  2. det omslaget såg jag i en annan bok, Lena Anderssons bok kommer jag nog läsa så småningom, tack för smakbiten

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har sett det omslaget på en annan ganska ny bok. jag gillar det men det behöver ju inte sitta på flera böcker

      Radera
  3. En piga läser av Birgit Munkhammar har samma tavla som omslag:
    https://hannelesbibliotek.blogspot.com/2023/06/en-piga-laser-kritik-och-litterara.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. men jag har sett det på en nyare bok ändå. känner till Munkhammar

      Radera
  4. Intressant dialog. Jag har läst en bok av henne och tror inte det blir fler.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har läst flera. hon är rolig och välformulerad men jag har vissa invändningar

      Radera
  5. Tyvärr har jag fått negativ uppfattning om författaren efter hennes senaste utläggningar om olika sakers tillstånd i världen så jag har beslutat mig för att bojkotta henne och hennes böcker. Inget som tidigare inträffat faktiskt, men upplevde henne som otroligt dum och ignorant. Ibland blir det tydligen så här...

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, hon tål att diskuteras. men hon är intressant. ibland tror jag att hennes yttranden misstolkas. och hon räds inte att sticka ut hakan

      Radera
  6. jag skulle förstås inte vara anonym

    SvaraRadera
  7. Tack för smakbiten! Den kommer jag kanske att läsa. Men jag är inte så förtjust i författaren uttalanden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, jag vet att hon är kontroversiell. men jag tycker att hon är intressant, välformulerad och har ett fint språk

      Radera
  8. Tack för smakbiten! Både Lena Andersson själv och hennes böcker är ganska speciella.

    SvaraRadera
  9. Vilken märklig dialog. Har inte läst något av henne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, men hon kommer ju fram till det hon vill ha sagt. och hon har ju rätt

      Radera
  10. Tack för smakbiten! Men jag tror inte att den är nånting för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tycker alltid att berättelser om kvinnor är intressanta. men smaken är ju olika

      Radera
  11. Jag har också svårt för henne som person och vill därför inte läsa hennes böcker även om jag har förstått att de är bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, de är bra. välskrivna, välformulerade och med många kloka tankar. Lena Andersson är skärpt. men hon är kontroversiell och många gånger vill en protestera högljutt

      Radera