fredag 24 november 2023

Fem en fredag v. 47 2023: Tacksam

elisamatilda: Fem en fredag v. 47: Tacksam

1. Vad är något du tar för givet men är tacksam för? Att jag kan stiga upp varje morgon
2. Vilken tradition under årets högtider betyder mest för dig? Att hela familjen samlas
3. Vilken upplevelse under det gångna året uppskattar du mest? Ett födelsedagskalas och en överraskningsresa.
4. Vilken utmaning under året är du glad att du tog dig an? Läsningen av hela På spaning efter den tid som flytt av Marcel Proust
5. Vad är du mest tacksam för i år?Att lille dottersoens op gick så bra.

17 kommentarer:

  1. att hela familjen samlas blir mer sällsynt när barnens svärföräldrar har samma önskan

    SvaraRadera
  2. våra svärföräldrar är utlokaliserade till Kalifornien. några andra är döda

    SvaraRadera
  3. Tacksamheten över att kunna ta sig ur sängen delar vi, absolut! Det där med Proust och du, det är väl mest att likna vid ett hjältedåd?

    SvaraRadera
  4. vi är en liten cirkel med fyra damer i skiftande åldrar som läst Spaningen. hjältedådet är nog i första hand Prousts. men vi har varit rättså duktiga också. imorgon diskuterar vi slutet.

    SvaraRadera
  5. Visst är det mysigt att ha hela familjen samlad! och visst ska man vara tacksam för varje dag man vaknar och kommer upp ;-)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är mycket en blir tacksam för med åren. det är kanske det som kallas mognad. bl. a.

      Radera
  6. Härligt att ha hela familjen samlad. Hos oss är tyvärr föräldrarna döda, och de vuxna syskonen har alla sitt för sig numera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. alla syskon och deras barn och barnbarn firar på sitt håll. annars finge vi hyra en jättelokal!

      Radera
  7. Jo, det kan jag håller med dig om. Skönt att man fortfarande kommer ur sägen varje morgon utan hjälpmedel...
    Sedan är jag oerhört imponerad att du läser Proust. "Han" är tung, väldigt tung minns jag. Åtminstone boken jag fick läsa på gymnasiet. På franska alltså...

    SvaraRadera
    Svar
    1. idag har vi haft en diskussion om sista delen av Prousts spaning. kan inte har varit rätt val i gymnasiet. och på franska! stackars elever! för vuxna, intresserade - mycket intressant

      Radera
  8. Att familjen får vara frisk måste ju klassas som nummer ett, bra att operationen lyckades! Skulle aldrig anta en utmaning att läsa någon tegelsten till bok, tvärtom så kan jag reservera en bok o när jag ska hämta den och ser att det är en tegelsten så låter jag bli. Var ska jag läsa en tung tegelsten= varken sängen eller fåtöljen är då bra platser. Och visst är det mysigaste minnena när hela familjen samlats!

    SvaraRadera
    Svar
    1. nu består ju På spaning efter den tid som flytt av 7 delar av olika tjocklek. har framför allt suttit i min fåtölj och läst. eller vid köksbordet för att kunna anteckna. för tegelstenar rekommenderas läsbord. då står boken på bordet och du kan ställa in det på olika sätt. mycket bra.

      Radera
  9. Jag tror att vi alla är överens om att det viktigaste är våra nära och kära. Sen kan det vara barnbarn eller mamma eller moster eller hunden. Bara det är någon vi bryr oss om och som bryr sig om oss. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  10. Att man själv och ens nära och kära får vara friska är det allra viktigaste, det håller jag verkligen med om!
    KRAM-Susie

    SvaraRadera