tisdag 14 november 2023

Tisdagstrion v. 46 2023

Ugglan & Boken: Tisdagstrion v. 46: Hattar, mössor & andra huvudbonader (i handling, titel eller på omslag.)

  •  
  • 1. Med keps och kippa: om en judisk familj i Sverige av Judit Lukács
  • 2.
    Hattmakarens borg av A. J. Cronin. Debutromanen från 1931. Stod i föräldrarnas hylla och lästes långt innan det fanns bloggar. Cronin var egentligen läkare men kunde sluta med det efter succén med Hattmakarens borg. Romanen handlar om en despotisk far, en underkuvad hustru och tre förskrämda barn.
  • 3. Vems lilla mössa flyger av Barbro Lindgren. den här titeln passar i alla sammanhang. En vemodig, rolig, sorglig och humoristisk skildring av vännerna, Begravningskransen, Julgranskulan, Nöken och B.isamråttan som alltid längtar hem.
  • 14 kommentarer:

    1. Fin trio. Har inte läst någon av de där böckerna.

      SvaraRadera
      Svar
      1. kepsen och kippan var en nödlösning. har inte läst den, men skulle mycket väl kunna göra det.

        Radera
    2. Hattmakarens borg är en titel som alltid har lockat mig. Jag tänkte på den inför trion men jag har ju inte läst den. Och så Barbro Lindgren. Underbart!

      SvaraRadera
      Svar
      1. de vuxnas bokhyllor intresserade mig mycket i unga år. Barbro Lindgrens böcker är väldigt fina. uppskattades mycket av barnen och mig. härlig högläsning

        Radera
    3. Vems lilla mössa flyger är så fin 🥰 / bokologen

      SvaraRadera
    4. barnen och jag älskade hela trilogin

      SvaraRadera
    5. Med keps och kippa är väl helt godkänt i dagens trio. Det är ju tvivelsutan huvudbonader.

      SvaraRadera
    6. Lindgren känner jag till men inte läst något av.

      SvaraRadera
      Svar
      1. läs för. barnbarnen. ni kommer att ha roligt allihopa!

        Radera
    7. Dessa har jag inte läst, men fiffig lösning på temat.

      SvaraRadera
    8. Vems lilla mössa flyger är jättefin!

      SvaraRadera