torsdag 29 mars 2012

Ur hyllorna: Ä



Ändå
(1968). Dikter av Lars Forssell
(1928 - 2007). Lars Forssell var dramatiker, essäist, poet och kulturskribent. Han satt på stol nr 4 i Svenska Akademien.

Älska mig något (1985). Dikter av
Louise Cora (pseud.) f. 1954.
"Jag passar ingenstans" säger denna flitigt refuserade poet som är dålig på punkt och komma. Hon skriver rakt upp och ner, säger hon.

Är du nån? Undertitel: En tillfällig självbiografi (1996) av irländskan Nuala O´Faolain (1940 - 2008). Familjen var stor och fattig. Nuala hade åtta syskon. Fadern var en välkänd journalist, men totalt oansvarig. Modern sökte tröst i flaskan. Nualas räddning blev böckerna.

Älskaren (1980) är skriven av en av Israels främsta författare, A. B. Yehoshua. Med Älskaren - en tankeväckande underhållningsroman - introducerades han för svenska läsare. Adams fru har en älskare, som inte kommer tillbaka efter oktoberkriget6 - 25 oktober 1973 mellan Israel och arabstaterna. Adam saknar honom lika mycket som hustrun och ger sig iväg för att utröna älskarens öde.

Maskspel

Riv av dig masken av silver
med smaragdögonen som du bär!
Jag vill se ditt ansikte naket
och dig som du är.

- Men det var i min mask av silver
du blev kär för länge sen.
Det var i min mask med smaragdögon -
den!

- Smält ner din mask av silver!
- Käraste, tig.
Det smältande silvret skulle släcka
elden i dig, i mig.

Vi ska driva med Syndafloden,
nakna, utan skuld,
ditt ansikte tryckt mot min mask av silver,
mitt mot din, av guld.

Lars Forssell


1 kommentar: