måndag 5 mars 2012

Tamara Drewe

Serieromanen
Tamara Drewe
sägs vara löst baserad på
Fjärran från vimlets yra av Thomas Hardy från 1874.
Undrar om Rosemary Elizabeth "Posy" Simmonds, serietecknare, illustratör och barnboksförfattare tänkt mycket på den saken?
Batsheba Everdene = Tamara Drewe, Boldwood Manor och triangeldramat finns där, men annars är Tamara Drewe något helt eget.
Tamara Drewe skriver krönikor i en tidning i London under rubriken Fjärran från allt också, förresten. Och det får ju ses som en blinkning till Thomas Hardy.
Även jag, som inte brukar gilla serier, tycker att Tamara Drewe är kul, vältecknad, satirisk och psykologiskt trovärdig. Mina favoriter är de båda odrägliga jäntorna Casey och Jody och deras iakttagelser och reflektioner på en jargong som känns som tagen på kornet.
Tamara Drewe gick som serie på lördagarna under ca två år i The Guardian innan den kom ut som bok. Fjärran från vimlets yra var också tidningsföljetong först. Den blivit film i olika omgångar också.
Tamara Drew filmatiserades av Stephen Frears 2009.
Andres Lokko har skrivit ett förord.

2 kommentarer:

  1. jag börjar lära mej att gilla derier, fiis ju så många bra

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har nu läst två. det måste ju ses som ett framsteg.förr i tiden när jag var liten läste jag Fantomen

      Radera