tisdag 13 mars 2012

Ur hyllorna: L

Lighthousekeeping - en alldeles, alldeles underbar bok av Jeanette Winterson. Mr Pew på Cape Wrath - fyren tar den unga moderlösa Silver under sina vingars beskydd och berättar gamla historier om kärlek, hemlöshet, längtan och oändliga resor.

Linjer mellan stjärnor. Om identitet. 2002
Som vanligt tar Merete Mazzarella avstamp i sitt eget liv. Sedan bär det av. Klokt, ironiskt, lärt och humoristiskt sätter hon våra liv under lupp.

Långt borta från Nifelhem. 1994
av Majgull Axelsson. Cecilia har varit med om ett vulkanutbrott på Filippinerna. Nu är hon hemma i Sverige och sitter vid sin mors dödsbädd. Cecilia hamnar i en livskris.

Løgneren av Martin A. Hansen. 1951. Folkskolläraren Johannes Vig på den lilla avskärmade ön Sandön har tappat livslusten. Vad är meningen? Han upplever bara lögn och tristess. Johannes söker tröst i flaskan och gör både sig själv och omgivingen illa.

Life´s little Ironies kan sägas vara en provkarta på det som utmärker Thomas Hardys författarskap; den fina iakttagelseförmågan, den psykologiska skarpsynen, ironin, humorn, musikaliteten och beskrivningen av ett bondesamhälle på utdöende.

6 kommentarer:

  1. Jeanette Wintersons humor gillar jag... skrattar högt ibland, men tycker Majgull är tråkig, har försökt....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Majgull växlar. Aprilhäxan och Slumpvandring var jag väldigt förtjust i.

      Radera
  2. jag är lite trög... Light housekeeping
    Hahha, den var kul :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jo, men visst måste det vara så! att jag inte tänkt på det...

      Radera
  3. Thomas Hardy- underbart, säger jag. Stor favorit hos mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thomas Hardy är bäst! Honom tröttnar man aldrig på.

      Radera