fredag 9 mars 2012

Maria, Elin och Märta.

Mitt inlägg till Bloggstafetten på Internationella kvinnodagen.

Träskulpturen ovan av Jungfru Maria såg jag för ett par dagar sedan på väggen i en liten pilgrimskyrka från 1200-talet.
Då slog det mig vilken betydelsefull kvinna Jungfru Maria är - alldeles oavsett vad man råkar tro eller inte tro. Jag tänkte på all litteratur, musik och konst som hon inspirerat till i alla tider.
Och alla växter som fått namn efter henne. För att nu inte tala om alla böner hon fått ta emot. Inte minst från andra mödrar.























Två andra kvinnnor som också gjort skillnad och som jag gärna hade velat träffa.

Elin Cornelia
var min mormor som dog många år innan jag föddes.

Märta Elisabeth (med brudbuketten) skulle varit min svärmor, men vi missade varandra med två futtiga månader.
Jag tänker mycket på dem.



Inlägget är en del av en bloggstafett som enligt O initierat för att uppmärksamma
Internationella Kvinnodagen. Följande bloggare deltar:

enligt O, Marias stickning och läsning , Böcker x 3, Hanneles Bokparadis , Nina Ruthström, Sofies Bokblogg , Mind the Book, I mitt sinne, Andra intryck, Ord och inga visor, Boktjuven, Mimmimariesböcker, What you readin?, Pantalaimone, Matildas Läshörna, Peter Andersson, *malins bokblogg*, A room of my own, Madeleines bokhörna, thecuriouscaseofthebooks, Erica - en dröm i rosa, Tvärtemot, ...och dagarna går, Fix Me Up, TinaO , Calle Brunell, Bokodyssé, Med näsan i en bok, alice bröms, Beroende av böcker, Den var bra, Olika sidor, Dantes Bibliotek, Lyrans Noblesser, Livet mellan två evigheter, Den läsande kaninen, Breakfast Bookclub, Lottens bokblogg, Kill your darlings, Sandra Gustafsson, Desirée Fredlund, ...and then there was Beatrix, Lingonhjärta, Gunillas Blogg, Stänk och flikar, Fiktiviteter, Bokmilaskogen, Saris blogg, Böcker emellan


5 kommentarer:

  1. Underbart med kvinnliga förebilder!

    (jag kopierade bara Enligt O:s lista och la den i Skriv (inte i Redigera HTML)

    SvaraRadera
  2. jag lade också listan i skriv, Hannele! och så blev det som det blev...

    SvaraRadera
  3. Elin Cornelia. Vilket fantastiskt vackert namn! Tänk att de som är precis utanför ens räckhåll, som gick bort innan man hann träffa dem, kan ha sådan betydelse i ens liv.

    SvaraRadera
  4. Fina bilder! Tänk alla kvinnor man missat, själv tänker jag på min egen farmor!

    SvaraRadera