torsdag 1 mars 2012

Ur hyllorna: A













ANNA, BOKMOSTER, BEASBOKHYLLA
med flera bloggare inventerar sina bokhyllor bokstav för bokstav.
Jag tycker att detta är en rolig idé så jag hänger på på mitt sätt.
I mina hyllor är bokstavsordningen ungefärlig, men jag hittade omedelbart
I gränsland. Essäer om kvinnliga författarskap. 1991 av Eva Adolfsson (1942 - 2010)
Hon var dotter till författaren Gunnar Adolfsson och blev litteraturkritiker - bl. a. i DN och författare. Arbetarlitteratur och kvinnors författarskap var hennes specialområden.
En liten historia (2009) blev hennes sista roman. För den fick hon lysande omdömen.
I gränsland innehåller essäer om Sara Lidman, Stina Aronson, Moa Martinson och Birgitta Trotzig. Jane Eyre möter fröknarna von Pahlen.
Marguerite Duras ägnas två essäer; Nathalie Sarraute, Marina Tsvetajeva och Wilma
Stockenström är andra utländska författare som får var sin essä.
Ett kapitel som jag tänker läsa om är: Det androgyna skapandet -
en Almqvistläsning.

Det blir en bra inledning till Drottningens juvelsmycke, Snöängel och Lacrimosa.

Omslagsbild: RUT HILLARP

5 kommentarer:

  1. Spännande med författare på A. Jag ser fram emot att kolla in i allas hyllor :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är alltid roligt att titta i andras bokhyllor, Anna.

      Radera
  2. Den essäsamlingen har jag tyvärr inte i mina hyllor men den står väldigt högt på min lista över "vill läsa". Det blir nog ett fjärrlån.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är väl värd att äga, Ingrid. Jag tror att den går att köpa antikvariskt.
      Omslagsbilden är ett foto av Rut Hillarp, dessutom.

      Radera