söndag 11 mars 2012

Ur hyllorna: J

Fyra moderna klassiker.
Julstädningen och döden
. Nio berättelser om en ung flickas uppväxt i ett småländskt, frikyrkligt hem. Roligt och vemodigt
och mycket empatiskt. Och förmodligen likt
Margareta Strömstedts egen barndom.

Jacobs rum är Virginia Woolfs genombrottsroman från 1922. Den beskriver en pojkes utveckling från barn till ung man. Den okonventionella berättartekniken innebar en brytning med den engelska romantraditionen.

Jane Eyre kom ut för första gången 1847 under pseudonymen Currer Bell. Om omläsningen av Charlotte Brontës genom tiderna mycket älskade roman skrev jag för en tid sedan DETTA.

Bakom det vackra omslaget döljer sig
Jerusalem av
Selma Lagerlöf i en utgåva från 1958 på Bonniers Folkbibliotek. (Där döljer sig också en hälsning från faster Elsa, salig i åminnelse, vilken inte gör boken mindre värdefull för mig.) Jerusalem kom ut 1901 - 1902 och handlar om en familj från Nås i Dalarna som utvandrar till Jerusalem 1896.

7 kommentarer:

  1. Åh, då fick jag tre bra boktips. Jag har ju läst Jane Eyre men inte de övriga. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. så roligt! jag får ofta lästips från andra bokbloggar och det är jätteroligt.

      Radera
  2. hihi, ser ut som du hämtat ur min bokhylla :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. kan väl hända! men duken fick vara kvar...

      Radera
  3. P.S.
    och julböcker har jag en hög...

    SvaraRadera
    Svar
    1. det kan jag tänka mig! det tror jag däremot inte att jag har.

      Radera