fredag 9 mars 2012

Festina lente

Philip Teir, finlandssvensk författare och kulturchef på Hufvudstadsbladet har medverkat i diverse antologier och tidigare också skrivit en diktsamling.
Titeln på Philip Teirs nya novellsamling
Akta dig för att färdas alltför fort är lånad ur en dikt av
Solveig von Schoultz.
Boken innehåller tolv noveller som rör sig i Helsingfors, Seattle, Barcelona och Nigeria. Finland i världen så att säga. Och de olika stadsdelarna i Helsingfors motsvarar den sociala skiktningen där. Huvudpersonerna är ofta yngre män i haltande relationer som står bredvid eller har kommit utanför eller unga, osäkra pojkar.
En ung pojke iakttar hjälplöst hur hans beundrade storasyster vandrar på farliga vägar.

En 16 - årig pojke följer med släktingar på sommarnöje och förväntas umgås med den tolvårige sonen i huset. Men Johan vill helst uppehålla sig i den underbara moderns omedelbara närhet.
Philip Teir berättar med stillsam humor och ironi om vanliga människor och deras grå inte särskilt lyckade vardag. Varje novell slutar med en liten kalldusch för läsaren. Va? Hur blev det så här? Har jag missat något? Eller...?
Det är sällan jag sträckläser en novellsamling
men det gjorde jag med den här.
Nyfikenheten drev på. Vad skulle hända härnäst?

1 kommentar:

  1. jag har haft förmånen att lyssna på Solveig von Schoultz, en bok har jag..

    SvaraRadera