söndag 3 mars 2024

En smakebit på søndag v. 9 2024

astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger  håller i söndagsutmaningen En smakebit på søndag. Vi bjuder varandra på smakebitar utav det vi just läser. Utan spoilers, förstås.

"Han var en oansenlig forskare, adjungerad docent. Till en professur hade det inte räckt eftersom han saknade rätt familjebakgrund, eftersom han inte lyckades knyta nyttiga kontakter, eftersom han inte förstod sig på att smickra, inte kunde sälja in sig själv. Eftersom han alldeles för sent hade begripit att det i universitetsvärlden bar i andra eller tredje hand handlade om innehåll, och först och främst utöva makt i ett hierarkiskt system. Här hade han gjort misstag, otaliga misstag. Kritiserat sin handledare. Alltid vetat bäst vid fel tillfälle. Och sedan, stukad, hållit sig undan i de ögonblick då det gällt att skryta."

Ur Tallöarna ( Die Kieferninseln) av Marion Poschmann i översättning av Jesper Festin. Fler smakebitar HÄR

16 kommentarer:

  1. Okänd författare och bok. Så mycket böcker det finns.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det gör ju det. jag hade också missat den

      Radera
  2. Alltså med tanke på att jag jobbade på universitet tills förra året så måste jag nog kolla upp den här boken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag såg boken på någon bokblogg nyligen och kunde inte fatta att jag missat den. den kom ut 2020

      Radera
  3. Jag ler när jag läser, kollar närmare och läser en sammanfattning som också roar. Men, är det här en sorts parodi, eller ligger det allvar i botten? Blir inte riktigt klok på det, men annorlunda kan man lugnt säga att den är. Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. en reaktion på gräl med hustrun. det är nog allvar. tror jag

      Radera
  4. Tack för smakbiten! Fin framsida också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lena Kühlhorn har gjort omslaget. och då brukar det bli fint

      Radera
  5. Smakbiten väcker mitt intresse. Jag hörde precis någon säga idag att Handelshögskolan är en så bra skola för att man knyter så många bra kontakter där...

    SvaraRadera
    Svar
    1. det tror jag alldeles säkert om Handelshögskolan! jag läser vidare i Tallöarna

      Radera
  6. Det var en fin smakebit! Jeg ble nysgjerrig på denne boken! Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag är också nyfiken på vad som händer

      Radera
  7. Okänd bok för mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera