tisdag 5 mars 2024

Tisdagstrion v. 10 2024: Gren eller kvist i författarens efternamn

Ugglan & Boken: Tisdagstrion v. 10: gren eller kvist i författarens

efternamn

1. Graham Greene har skrivit en massa böcker och nästan fått Nobelpriset i litteratur

2. Ninni Holmqvist, författare och översättare, som bland annat översatt Vigdis Hjorth. Hon skrev den hyllade novellsamlingen Kostym och romanen Precis som att börja om

3. Anni Blomqvist, Vägen till Stormskäret. Författaren föddes i Simskälä på Åland. Böckerna om Maja på Stormskäret blev mycket lästa böcker och sedan också TV - serie
 

17 kommentarer:

  1. Ninni Holmqvist har skrivit en hel del eget, duktig översättare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, som sagt. hon har ju det. har läst både Kostym och Precis som att börja om

      Radera
  2. Graham Greene är den ende jag har läst i din trio.

    SvaraRadera
    Svar
    1. hn är ju också en störste av dem även om de andra också är bra

      Radera
  3. Ninni Holmqvist har jag aldrig läst något av, mer än någon översättning förstås. Tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. tyckte nog bäst om Kostym, novellsamlingen

      Radera
  4. Har läst något av Graham Greene, men inte de andra.

    SvaraRadera
  5. Jag känner nog inte alls till dina författare.

    SvaraRadera
  6. Graham Greene har jag läst flera böcker av, de två andra känner jag till men har inte läst böcker av. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Greene är ju den mest kände av de tre
      jag tyckte om t. ex. Makten och härligheten. både katolik och bipolär

      Radera
  7. Kostym tyckte jag mycket om! Gillar din lösning av gren - inte alls fusk, utan kreativt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack! ja, Kostym tyckte jag om. romanen var jag inte riktigt så förtjust i

      Radera
  8. Ninni Holmkvist vill jag läsa! Visste inte att hon skrivit den fina novellen Kostym. /bokologen

    SvaraRadera