söndag 10 mars 2024

En smakebit på søndag v. 10 2024

astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger administrerar en söndagsutmaning som kallas En smakebit på søndag och går ut på att vi bjuder varandra på smakebitar utav det vi just läser. Utan spoilers, förstås.

"Moa känner fattigdomen på insidan. Som mor och arbetarhustru var hon aldrig utan arbete. Det är ämnet för signaturen Moas debut i Tidevarvet 1 oktober 1927, vågat eftersom tidningen vände sig till en borgerlig, om än upplyst publik. "Aldrig en dag av mitt liv har jag varit arbetslös, vet det! Nu mitt i den värsta arbetslösheten som man kan tänka sig får jag slita som en träl  - och ju mer jag arbetar ju fattigare blir jag. I fyra månader har maken gått uppskattningsvis tusen mil för att söka arbete."

Min smakebit på søndag v. 10 kommer ur "Vi drabbade samman med våra ödens hela bredd" av Ebba Witt - Brattström". Om Moa och Harry Martinson.

13 kommentarer:

  1. Titeln på den här boken tycker jag är underbar, så jag har lagt märke till den i flödet. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. har börjat läs och jag gillar den mycket. lyssnade på författaren igår när hon talade om boken för första gången

      Radera
  2. kul titel, Ebba Witt-Brattström har verkligen lyft Moa Martinson, hon har också skrivit Stå i bredd, lyssnade på biblioteket när hon förklarade vad hon menar

    SvaraRadera
    Svar
    1. inte svårt att förstå vad hon menar. hon menar samma som Moa. lyssnade på författaren igår när hon talade om sin nya bok för första gången. mitt i Harry Martinson - land

      Radera
  3. Tack för smakbiten! Den vill jag läsa.

    SvaraRadera
  4. Läste båda makarna Martinson i gymnasiet, men det har inte blivit mer av någon av dem efter det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. i unga år tyckte jag väldigt illa om Nässlorna blomma. tror kanske att det är bättre att läsa dsem båda två i lite mera mogen ålder

      Radera
  5. Har sett den här boken i flödet, den har fått mycket uppmärksamhet. Mitt förhållande till Moa är inte så nära, har väl läst ett par böcker hon skrivit. Den här titeln finns på min "kanske"-lista, tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag är mycket förtjust i boken. och har hört författaren tala om den också. det värsta är att den för så mycken annan läsning med sig

      Radera
  6. Låter intressant. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är väldigt intressant. Ebba har verkligen gjort något bra. den här vinklingen har ingen annan haft

      Radera
  7. Spännande! Jag har inte läst Moa ännu men ska. Harry tror jag att jag läste i skolan när det begav sig.

    SvaraRadera