tisdag 26 mars 2024

Tisdagstrion v. 13 2024: Kvinnliga klassiker

Ugglan & Boken: Tisdagstrion v. 13: Klassiker av kvinnliga författare som jag läst eller vill läsa.
1. I som här inträden av Astrid Väring, 1944. Författarnamnet minns jag från föräldrarnas hylla, men jag läste inget av henne. Hon var den första att skildra Västerbotten och Umeå litterärt. Två av hennes systrar och hennes andre man led av psykisk sjukdom vilket var en skam vid den här författarens erfarenheter av svensk psykvård. Romanen är en s. k. tendensroman och innehåller stark kritik mot vården. Den blev hennes genombrott och gjorde henne känd även utanför Västerbotten. Astrid Väring var också journalist och blev politisk debattör.

2. Orlando av Virginia Woolf. Jag har gjort många försök men aldrig lyckats komma igenom den. Filmen har jag sett ett par gånger, men det hjälpte inte. 

3. Ensamhetens brunn av Radclyffe Hall kom ut 1928 och förbjöds omedelbart i England och USA. Den kvinnliga protagonisten heter Stephen Gordon och hon identifierar sig med män. Hennes far hade allra helst velat ha en son men nu kunde han i varje fall dela sina intressen med dottern.

17 kommentarer:

  1. blir nyfiken på Astrid Väring, och Radclyffe Hall,
    Orlando såg vi på teater med dotter och äldsta barnbarn, som gillar Virginia Wool

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag gillar ju Virginia Woolf, men Orlando klarar jag inte

      Radera
    2. vaffö lyfter du inte nån bok av Woolf du gillar?

      Radera
    3. därför att jag tänker försöka läsa Orlando. har läst Mrs Dalloway ett antal gånger, Vågorna, Mot fyren, Ett eget rum bl.a. och några böcker om henne

      Radera
  2. Så spännande med Astrid Väring - ett namn jag inte alls kände till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ett namn från min tidiga barndom. de där författarnamnen fastnade

      Radera
  3. Alltid intressant med böcker som förbjuds av makten. Det brukar betyda att de är läsvärda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. absolut! så är det ju en klassiker också

      Radera
  4. Känner väl bara till Virginia Woolf och jag vet att vi läste utdrag ur åtminstone en av hennes böcker i gymnasiet, men jag minns inte vilken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. kan inte erinra mig att VW nämndes i gymnasiet. jag kom i kontakt med henne senare. Bloomsburygruppen tyckte jag var väldigt intressant

      Radera
  5. Astrid Väring har jag aldrig hört talas om och Radcliffes Hall är lika okänd så tack för de två tipsen! Orlando har jag läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag trodde att Astrid Väring var ifrån Småland! Radclyffe Hall står sedan länge i min bokhylla. ännu oläst

      Radera
  6. Orlando har jag både läst och sett som film. Tack för tips om de andra två.

    SvaraRadera
  7. I som har inträden blir jag nyfiken på! Woolf gillar jag / Maria Bokologen

    SvaraRadera
  8. Orlando hade min mor i bokhyllan men jag tog mig inte igenom den heller.

    SvaraRadera
  9. Tack för tipsen. Har inte läst någon av dem.

    SvaraRadera