onsdag 14 juni 2023

Veckans kulturfråga v. 24 2023

 enligt O: Vilka kulturella kolleger gillar du?

The Good Fight handlar om en advokatbyrå med den oförlikneliga Christine Baranski i en av de ledande rollerna. Den serien har jag gillat jättemycket. Den är en spinoff till The Good Wife som jag också gillade. Norra distriktet är en utmärkt polisserie som tilldrar sig i finska Lappland. Huvudpersonen, Maria Pudas, har varit boxare och är nu polis. Familjeangelägenheter gör att hon kanske måste återgå till boxningen och de stora pengarna.  Hur mår fröken Furukura av Sayaka Murata handlar om arbetskamraterna i en liten japansk närbutik där fröken Furukura tar ett stort ansvar. Dalenglitter av Wanda Bendjelloul handlar om arbetskamraterna på en hamburgerrestaurang. Den är under läsning. Hundra dagar kvar av Annika Bengtsson tilldrar sig i Laholm och trakterna däromkring. Eva och Malin är arbetskamrater på en fabrik där de arbetar vid löpande band och har skiftarbete. Det är ett tråkigt arbete, ganska smutsigt och bitvis tungt.

5 kommentarer:

  1. Ack, jag följer få för att inte säga inga serier nu för tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tycker att det är kul med serier. risken är att en blir sittande hela natten

      Radera
  2. Hundra dagar kvar var ny för mig. Tack för tips!

    SvaraRadera