tisdag 27 juni 2023

Tisdagstrion v. 26 2023: Sött och gott (i handling, titel eller på omslag)

Ugglan&Boken: Tisdagstrion v. 26: Sött och gott (i handling, titel eller på omslag)

1. Två systrars söta av Lisa och Monica Eisenman innehåller recept på småkakor, mjuka kakor, glass, sorbet, desserter, konfekt och karameller. Sött är mera än bara gott fastslås det. Bröstmjölken är söt och det skänker från första början en känsla av trygghet

2.

SKOGSSTJÄRNORNA

Skogsstjärnorna frodas aldrig
De bara reder sig
med karg nätthet i mossan.

De är spensliga
men vet ingenting om den söta vekhet
du vill tillskylla sommaren.
Det spensligas bestämdhet
är inte mindre än ekens.
  


Harry Martinson. Ur Passad 1945.
3. Recept på chokladsoppan som omtalas i Rosa candida av Audur Ava Olafsdottir

17 kommentarer:

  1. Tre okända böcker för mig.

    SvaraRadera
  2. Rosa candida tror jag finns i bokhyllann skogsstjärnorna är så fina

    SvaraRadera
    Svar
    1. skogsstjärnor och ekorrbär växte i barndomens skogar

      Radera
  3. Okända böcker för mig.

    SvaraRadera
  4. Rosa candida funderade jag på att läsa, men det blev inte av. Bra att bli påmind.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag var inte helt nöjd med den, men det fanns ju chokladsoppan och rosen

      Radera
  5. Okända böcker för mig med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Harry Martinsons dikter är ju ganska kända och kan verkligen rekommenderas

      Radera
  6. Sedan jag gjort mig av med de flesta av mina kokböcker kämpar jag envist emot lusten att rätt som det är köpa en ny, bak- eller matbok. Men nog kan man bli frestad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. tror att jag ska kasta mina också. Två systrars söta lånade jag. den innehåller mycket nyttigt

      Radera
  7. Harry Martinsons dikt var fin

    SvaraRadera
  8. Två systrars söta gör mig onekligen sugen på något sött! Martinson läsa jag gärna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är trevlig och finns dessutom i pocket. Martinsons dikter är väldigt fina

      Radera
  9. Jag har nog läst Harry Martinson, men det är nog den enda i din trio.

    SvaraRadera