måndag 19 juni 2023

Offer utan ansikte

Av en tillfällighet läste jag Stefan Arnhems sjätte bok med huvudpersonen Fabian Rask först. Den sjätte spiken heter den. Och jag blev mycket förtjust. Så jag bestämde mig för att börja ifrån början med del ett, Offer utan ansikte. Redan här är Stefan Ahnhem en fullfjädrad kriminalförfattare. En seriemördare är på gång och man kommer snart på att alla de mördade har gått i samma klass som Fabian Rask. I klassen fanns en kraftigt mobbad pojke. Två gossar hade varit hans värsta plågoandar medan den övriga klassen och ett par lärare vänt sig bort. Teorin verkar stämma. Men ganska snart upptäcker Fabian Rask att något skaver. Egentligen ska han strunta idet för han är sjukskriven och har dessutom semester. Man han kan inte släppa fallet. Någon vidare lagspelare är han inte. Han hinner inte och han riskerar att bli hejdad av chefen Astrid Tuvesson. Beskrivningen av Fabians arbetskamrater familjemedlemmar höjer närvarokänslan och ganska snart tycker en sig börja känna dem. Något som höll på att definitivt sätta p för läsningen var avsnitten ur den mobbade pojkens dagbok alldeles i början av boken. Men sedan tar själva utredningsarbetet vid och en följer poliserna i med- och motgång. Ibland blir en rejält överraskad. Miljön är Helsingborg med vissa avstickare till Danmark. Offer utan ansikte är en begåvad och välskriven debut. Jag kommer att läsa flera titlar i serien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar