torsdag 15 juni 2023

Helgfrågan v. 24 2023


Mias helgfråga v. 24: Finns det någon klassiker ni vill lyfta fram?

Det finns många jag läst, tyckt om och skulle kunna lyfta fram, men eftersom jag just börjat på del 5 av På spaning efter den tid som flytt av Marcel Proust ligger det nära till hands att jag slår ett slag för det här fantastiska romanbygget. Del 5 har titeln Den fångna. I min bekantskapskrets har det visat sig att vi är fem stycken som råkar läsa Spaningen. Vi är på olika ställen alla fem. Den som kommit längst är på del 6. Jag har gott hopp om att vara i hamn senast oktober.

14 kommentarer:

  1. Det här är något som jag velat läsa länge. Hoppas jag kommer dit snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag kan rekommendera. men en får vara koncentrerad och det går bara att läsa sakta

      Radera
  2. Jag måste nog kolla upp detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. gör det! du kanske upptäcker att du måste läsa den!

      Radera
  3. Mycket ambitiöst. Själv är jag på del 6 av Eyvind Johnssons "Romanen om Olof" ...

    SvaraRadera
  4. Det är så mycket man skulle vilja läsa. Men det är bara att inse att när man iklädes träfracken så har man bara läst en löjlig liten bråkdel av all litteratur som finns.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det kan verkligen gräma en. alla böcker en inte kommer att hinna läsa. och allt en inte hunnit lära sig

      Radera
  5. Inte läst, och tveksam till att komma att göra. Men fantastiskt läsprojekt du givit dig in i ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. väldigt intressant och fullständigt obegripligt hur någon kan ge sig på att skriva något sådant. hur såg planen ut?

      Radera