tisdag 20 juni 2023

Tisdagstrion v. 25 2023: Schack

Ugglan & Boken: Tisdagstrion v. 25: Schack (kung, dam, knekt, torn, att spela schack, schackrutigt, mm)

1. ja, eller ja? av Britt Edwall. Ensam dam hyr sommarhus på Österlen. Rundnäst skånsk bonde uppvaktar envist med äpplen, blommor och fisk. Den ensamma damen blir nervös. På byn sägs det att bonden lever i ett olyckligt äktenskap. 

2. Schackspelerskan av Bertina Henrichs. En hotellstäderska råkar välta schackpjäs på schackbräde i ett rum. Hon ställer tillbaka den. Detta blir upptakten till en intensiv händelseutveckling som helt uppslukar  den unga städerskan för en tid.

3. Suckarnas torn av C. Aug. Cederborg. Han föddes i norra Skåne på slottet Wanås där hans far var informator. Han föddes i norra Skåne och växte upp på Wanås där hans far var informator. Cederborg debuterade med historiska romaner. Samtidigt arbetade han som journalist för SvD och flera andra tidningar. Suckarnas torn tilldrar sig i mitten av 1300 - talet i kung Magnus Erikssons tid. Magnus var gift med Blanka av Namur. och det vimlar av riddare, svenner och väpnare i skogarna.

21 kommentarer:

  1. Kul intressant trio, maken har lärt barnbarnen spela schack

    SvaraRadera
    Svar
    1. ena barnbarnet är jätteduktig på schack

      Radera
    2. det har jag. och jag är en god förlorare!

      Radera
  2. Jag har inte läst dina. Du undrade över Maja Lundes bok hos mig, det är schackpjäsen Häst.

    SvaraRadera
  3. Har inte läst någon av böckerna men jag har fjärrlånat Schackspelerskan och ska hämta den på biblioteket endera dagen.

    SvaraRadera
  4. Tack för intressanta boktips.

    SvaraRadera
  5. Bertina Henrichs bok verkar intressant. Tack för tips

    SvaraRadera
  6. Har inte läst någon av dem. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. Någon knekt brukar inte vara med när man spelar schack ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, så klart, Robert. min egen uppfinning

      Radera
  8. De här böckerna var alla okända för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Schackspelerskan är väl kanske den som är mest känd

      Radera
  9. Här kommer Schackspelerskan igen! Lägger till på läslistan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det kan du nog göra utan att behöva ångra dig

      Radera