söndag 11 juni 2023

En smakebit på søndag v. 23 2023


astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger administrerar en söndagsutmaning som heter En smakebit på søndag. Vi bjuder varandra på smakebitar utav det vi just läser. Utan spoilers förstås. Min smakebit kommer från Nakanos secondhandbutik av Hiromi Kawakami. Fler smakebitar HÄR.

" Liksom var ett uttryck som Nakano- san  använde hela tiden. Ändå blev jag lite överraskad när han sa:" Är du bussig och ger mig den där sojaflaskan, liksom?" Vi var tre stycken som hade gått ut för att  äta tidig lunch. Nakano - san beställde stekt fläsk med ingefära. Takeo valde kokt torsk medan jag tog ris  med currrysås. De två första rätterna serverades med en gång och Nakano - san och Takeo  plockade på en gång upp  engångsätpinnar ur en behållare som står på bordet, drog isär dem och började äta. Takeo bad tystlåtet om ursäkt för att han inte  väntat tills jag också blivit serverad, medan Nakano - san kastade i sig maten utan ett ord. Just som jag hade fått min curryrätt och tagit upp en sked för att börja äta slank ett liksom ur Nakano igen. " Är det inte lite märkligt att säga liksom hela tiden?" frågade jag samtidigt som Nakano - san ställde ned sin matskål på bordet."                                                    

10 kommentarer:

  1. Det finns vissa ord som används för mycket, även där de inte passar in alls. Till slut är det det enda ord jag hör 🤪

    SvaraRadera
    Svar
    1. så är det förvisso. och liksom är ett av dem

      Radera
  2. blir hungrig, tack för smakbiten

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag undrar bara vad han fick till den kokta torsken

      Radera
  3. Tack för smakebiten det är en författare jag kan tänka mig att läsa.

    SvaraRadera
  4. Tack för smakbiten! Jag har läst Senseis portfölj men vill läsa mer av författare.

    SvaraRadera
  5. hon är verkligen läsvärd. det kommer säkert flera titlar påsvenska

    SvaraRadera
  6. Tack för smakbiten liksom. :D När man var yngre var det mycket liksom hela tiden. De flesta unga överanvände ordet då liksom. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. och sedan blev det "typ" och nu vet jag inte riktigt vad det är. "fett"?

      Radera