tisdag 13 juni 2023

Tisdagstrion v. 24 2023: Titlar som herr, fru och fröken i boktiteln (även Madame, Mr. osv.)


Ugglan & Boken: Tisdagstrion v. 24: Titlar som herr, fru och fröken i boktiteln (även Madame, Mr. osv.)

1. Stina och herr Saltarello av Sonja Nordensvan är ingen stor litteratur. Men det är en varm, snabbläst roman som innehåller både komik och tragik. De tre huvudpersonerna står vid sidan av ett samhälle som tolererar dem men inte gör något för att stötta dem. 

2. Madame Breyves melankoliska sommar av Marcel Proust. Madame Breyve är kär. Föremålet för hennes ömma låga har visserligen en passant gett henne ett ganska skamligt förslag, men hon är inte riktigt säker på vad det är hon hört. Så mycken trånad, osäkerhet och lätt förtvivlan som inte leder någonstans! Stackars Madame de Breyves!

3. Fröken Livrädd och kärleken av Joanna Rubin Dranger. Bokens jag har varit gift ett antal år. Visst gnissel har uppstått i relationen. Maken blundar. Han vill varken höra eller se. Hustrun känner sig ensam. Och osynlig. Men så träffar hon någon som får henne att skratta och hos henne slår det ut en liten kärleksblomma. Det blir naturligtvis kämpigt på alla håll. Allra värst blir det för Fröken livrädd som upptäcker att hennes nya kärlek lurat henne.

14 kommentarer:

  1. Kul trio som skickar olika signaler! Har inte läst dem.

    SvaraRadera
  2. fin trio, tack för tips, Prousts novell tror jag har oläst...

    SvaraRadera
    Svar
    1. inga muntra berättelser, precis, men bra

      Radera
  3. Jag känner nog inte till en enda av dessa.

    SvaraRadera
  4. Okända böcker för mig. Tack för tipsen.

    SvaraRadera
  5. Fröken Livrädd och kärleken tyckte jag mycket om! Dina andra två verkar intressanta - tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. de är bra alla tre fast på olika sätt

      Radera
  6. Tre böcker som jag inte har läst. Prousts novell lockar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är betydligt enklare än Spaningen i alla fall

      Radera
  7. Prousts novell har jag läst, men de andra kände jag inte till. Proust På spaning lockar mig också, men det tar emot att börja...

    SvaraRadera
  8. Den enda jag har läst av dina är novellen av Proust.

    SvaraRadera