söndag 18 juni 2023

En smakebit på søndag v. 24 2023

astridterese på den norska bokbloggen betraktninger håller i søndagsutmaningen En smakebit på søndag. Vi bjuder varandra en smakebit utav det vi just läser. Utan spoilers, förstås.

"De läser inte, betalar ingen skatt, bantar inte, har inga intressen, byter inte åsikt, bäddar inte sängen, röker inte, gör inga listor, väger inte orden i munnen innan de pratar. De har inga vikarier. De är inte rövslickare, ambitiösa, långsinta, fåfänga, småaktiga, generösa, avundsjuka ovårdade, prydliga, upphöjda, lustiga, missbrukare, snåla, gladlynta, illvilliga, våldsamma, förälskade, gnällspikar, hycklare, milda, hårda, mjuka, elaka lögnare, tjuvar, spelare, modiga, lata, troende, luriga, optimister. De är döda. Den enda skillnaden mellan dem är träslaget i deras kistor: ek, furu eller mahogny." Fler smakebitar HÄR

16 kommentarer:

  1. Denna var det nära att jag läste till en bokcirkel, men jag ändrade mig 😳

    SvaraRadera
    Svar
    1. det verkar bra så här långt, tycker jag

      Radera
  2. hört bra om denna, tack för smakbiten

    SvaraRadera
  3. Har lånat hem den från biblioteket. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag gillde början så den blir nog bra

      Radera
  4. Många är det som läser den här boken. Jag gjorde ett försök men gav upp. Antingen var jag inte i rätt mood eller så passade den helt enkelt inte mig. Bara att acceptera. Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. vi får se hur det går. det gäller att hitta rätt bok vid rätt tillfälle

      Radera
  5. Jag har tänkt läsa boken men kan säga att smakebiten fick mig inte att slänga mig över boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det behöver ju inte vara fel på boken för det! ge den en chans!

      Radera
  6. Den här har jag läst, men jag var nära att ge upp faktiskt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, jag vet ju inte hur det går alls. jag kanske inte heller kommer igenom!

      Radera
  7. Oj, det var mycket det där. Tänkte först att det väl är omöjligt att inte betala skatt... men förklaringen kom ju sen. :D

    SvaraRadera
  8. Jag tyckte mycket om boken, men man ska nog vara på ett ganska speciellt humör för att läsa den tror jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är mycket möjligt. så är det ju inte sällan med böcker

      Radera