tisdag 18 juni 2019

Veckans topplista v. 25 - Historiska romaner

Veckans topplista handlar om en av Johannas favoritgenrer, nämligen historiska romaner.

1. Wolf Hall av Hilary Mantel
Huvudpersonen i Wolf Hall är Thomas Cromwell; jurist, riskkapitalist och finansanalytiker med försänkningar utomlands. Han är Henrik VIII:s rådgivare, räntmästare och starka stöd. Kungen säger om Cromwell att han kommit till världen för att vara den som förstår honom. Thomas Cromwell är en mångfacetterad man; en kvinnokarl, god mot sitt husfolk och sina vänners och grannars vän.                         

2. Buddenbrooks av Thomas Mann
En fantastisk roman. Ett sorgespel i elva delar. Fyra generationer i köpmansfamiljen Buddenbrook och 100 år av företagande.Thomas Mann arbetade 1897 - 1900 med romanen, som till stora delar kom till i London, Rom och München. En syster bidrog med interiörer från en flickpension och modern tillhandahöll bl. a. receptet på julens Plettenpudding som är en tradition. Enligt brodern Heinrich Mann är det familjen Manns historia.

3. Rönndruvan glöder av Stewe Claeson. En helt underbar roman som handlar om Esaias Tegnér. Tegnér framstår i Rönndruvan glöder som en mycket svag och bräcklig liten människa trots att han var en mäktig biskop. Tur för honom att hade hade en trofast och tålig hustru som stod ut.

4. Birgitta och Katarina av Alexandra Coelho Ahndoril. 
Romanen handlar om den heliga Birgitta och hennes olyckliga dotter Katarina. Birgitta var en mycket fordrande mor och Katarina en alltför lydig dotter. Katarina fick ge upp sin  möjlighet till eget liv med kärlek och äktenskap för att tjäna sin mor. Språket är alldeles gudomligt.

 5. Camera av Eva - Marie Liffner 
Johanna Hall ärver en lägenhet av en farbror i Göteborg där hon hittar en gammal portfölj med fotografier och anteckningar från London. Farbror Jakob har under en tid arbetat hos en fotograf i East End i början av 1900 - talet. Teosofen Annie Besant är verksam vid den här tiden och Jakob fotograferar under hennes seanser. Johanna åker till London för att försöka reda ut vad som hände.

27 kommentarer:

  1. Jag har inte läst någon av dina men några är bekanta.

    SvaraRadera
  2. Buddenbrooks har jag läst. Wolfhall och Rönndruvan står i bokhyllan liksom Liffners Lacrimosa, men den här hade jag inte hört talas om. Kan gott tänka mig att läsa både den och Birgitta och Katarina.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Camera var så spännande, tyckte jag. och Birgitta och Katarina ändrade min syn på den heliga Birgitta

      Radera
  3. Ahndorils bok är jag nyfiken på fast jag inte är förtjust i autofiktion

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag gillar autofiktion och kollar alla fakta

      Radera
  4. Wolf Hall har jag inte läst men Buddenbrooks. Som vanligt är jag inte riktigt säker sedan. Tror att jag har läst Rönndruvan och boken om Birgitta och Katarina. Camera verkar intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wolf Hall är riktigt bra. Camera tyckte jag var direkt spännande

      Radera
  5. Har inte läst någon av dessa så tack för tipsen. Wolf Hall har jag i alla fall i bokhyllan.

    SvaraRadera
  6. De två första känner jag i alla fall igen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. det ena är en klassiker och den andra blir det, tror jag

      Radera
  7. Wolf Hall har jag funderat på att läsa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. gör det! du kommer inte att ångra dig

      Radera
  8. Älskar historiska romaner. Har inte läst nån av dina men de låter väldigt intressanta allihop, ska skriva ner dem. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag gillar också historiska romaner numera. och de här fem är verkligen intressanta

      Radera
  9. Wolf Hall har jag oläst i hyllan. Tack för tips om de andra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag var verkligen förtjust i Wolf Hall. de andra också för den delen

      Radera
  10. Wolf Hall och Buddenbrooks finns olästa i min bokhylla. Tack för tips om de andra!

    SvaraRadera
  11. Wolf Hall läste maken men jag har inte varit lockad av den.

    SvaraRadera
  12. Buddenbrooks tyckte jag så mycket om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är väldigt innehållsrik. för några år sedan gick den som jättebra serie i TV också

      Radera
  13. Spännande titlar på din lista. Hade tänkt läsa Wolf Hall men det har bara inte blivit av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är så spännande och välskriven. en historielektion/repetition

      Radera
  14. Birgitta och Katarina har jag läst, håller med dig fullkomligt ang. språket.

    SvaraRadera