söndag 2 juni 2019

En smakebit på søndag

"Om det bara ville regna, tänkte Ingmar där han stod böjd över den praktfulla Madame Hardy och lät fingrarna vandra längs med bladen. De gamla grenarna var beskurna sedan länge och överallt sköt det nya skott. I slutet av månaden skulle det komma vita, ibland ljusrosa blommor och omsluta det lilla gröna ögat i mitten. Mjuka blad som skyddade knoppen där inne. Växtbädden hade fått ordentligt med kogödsel i en väl avvägd blandning av jord och sand så att marken omkring busken fick den där riktigt leraktiga konsistensen. Allting var förberett, det fanns inte mycket mer att göra, ändå tyckte han om att stå där och ägna sig lite åt henne. Hon var en tålig och pålitlig ros som sällan drabbades av sjukdomar eller skadedjursangrepp. Perfekt placerad på en halvskuggig plats som gav all näring hon behövde. Om det bara inte hade varit så torrt."
Från sidan 5 i Regnmannen av Jonas Karlsson.
Läsutmaningen En smakebit på søndag går ut på att vi bjuder varandra på smakebitar av det vi just läser. Utan spoilers, förstås. Den här veckan är det Astrid Terese på den norska bokbloggen Betraktninger som håller i trådarna.
Fler smakebitar HÄR.

22 kommentarer:

  1. tyckte om denna, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  2. den börjar ju bra i alla fall

    SvaraRadera
  3. Ja, den ska jag läsa så småningom. Jag gillar Jonas Karlsson.

    SvaraRadera
  4. Tack för smakbiten. Den här vill jag gärna läsa!

    SvaraRadera
  5. Det var en vacker början. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja det är det. en gång hade jag en Madame Hardy men den ville sig inte. den mörkröda Thomas Hardy - rosen blommar frenetiskt däremot

      Radera
  6. Den här har jag funderat på att läsa Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. hoppas att den fortsätter lika trevligt

      Radera
  7. Den vill jag så gärna läsa. Tack för smakbiten, den var jättefin. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. tror att många vill läsa den här boken. bibliotekskön tyder på det

      Radera
  8. Tack för smakbiten. Den här tyckte jag så väldigt mycket om! Hoppas du också kommer att gilla den. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. det verkar som om jag skulle gilla den.tyckte om tonen redan ifrån början

      Radera
  9. Hej, jag blev lite besviken på den här, tyckte den var lite för mycket feel-good för att vara Jonas Karlsson. Småputtrig men inte mer. Men såna behövs ju också. Tack för smakbit och trevlig första sommarsöndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jasså minsann! nu brukar jag inte läsa Jonas Karlsson så jag har inte mycket att jämföra med. han får en chans

      Radera
  10. Tack för smakbiten! Lyssnat på den här, författaruppläsning.Tyckte mycket om boken och uppläsningen. Hoppas du också gillar den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag kan tänka mig att den passade att läsas upp av författaren själv. ska bli spännande att se vad jag tycker

      Radera
  11. Den här boken tyckte jag var charmig. Tackar för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. låter bra. jag ser fram emot vidare läsning

      Radera
  12. Trevligt hur boken matchar din bloggbakgrund!

    SvaraRadera
  13. haha! det tänkte jag inte ens på! tyvärr har min Madame Hardy gått ur tiden

    SvaraRadera