söndag 9 juni 2019

En smakebit på søndag

"När jag hade berättat för pappa att jag tänkte börja på college hade han sagt att en kvinnas plats var i hemmet och att jag borde lära mig om örter - "Guds eget apotek", hade han kallat det medan han log för sig själv - så att jag kunde ta över efter mor. Han hade sagt mycket mer än så förstås, om hur jag lustade efter människans kunskap istället för Guds, men jag bestämde mig för att ändå fråga honom om trigonometri. Här fanns ett korn av mänsklig kunskap som jag var säker på att han besatt. Jag klottrade ner talet på ett nytt papper. Pappa tittade inte upp när jag kom in, så långsamt och försiktigt sköt jag fram pappret ovanpå ritningarna. "Pappa, kan du lösa det här?" Han tittade strängt på mig, sedan mjuknade blicken. Han snurrade på pappret, kisade mot det ett ögonblick och började rita, siffror och cirklar och stora svepande bågar. Hans lösning såg inte alls ut som den i läroboken. Den såg inte ut som något jag någonsin sett. Det ryckte i hans mustasch: han muttrade. Sedan slutade han att klottra, tittade upp och gav det rätta svaret." 
Från sidan 132 i Allt jag fått lära mig av Tara Westover

En smakebit på søndag är en läsutmaning som går ut på att vi bjuder varandra på smakebitar utav det vi just läser. Utan spoilers, förstås. Den här veckan är det Mari på den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten som håller i trådarna. Fler smakebitar HÄR

30 kommentarer:

  1. en annorlunda värld, tack för smakbiten

    SvaraRadera
  2. Det första hon ville lära sig var trigonometri? Jösses ;)

    SvaraRadera
  3. Smart att hitta något han kunde visa

    SvaraRadera
  4. Säger lite som Robert W :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. trigonometri hade kanske inte varit det första jag heller tänkt på att lära mig

      Radera
  5. Många läser den här, lite nyfiken är jag, särskilt efter den smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är väldigt bra. jag läser som besatt

      Radera
  6. Tack för smakbiten. Jag är nyfiken på denna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag läser den på min telefon. 157 reservationer på bibl

      Radera
  7. Tack för smakbiten. Denna har synts lite här och var senast, inte så värst koll f.ö. vad det är för sorts bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är en självbiografi. familjen är mormoner

      Radera
  8. Den här vill jag läsa även om jag vet att jag förmodligen kommer bli väldigt irriterad och förbannad. ;) Tack för smakbiten! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är verkligen bra. Tara är en kämpe. otroligt att hon överlevde barndomen

      Radera
  9. Det hørtes ut som en interessant bok, selv om den også høres ut å kunne vekke noen negative følelser :-)
    Ha en riktig fin pinsesøndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. miljön är häpnadsväckande. boken är väldigt intressant

      Radera
  10. Tack för smakbiten. Blev helt klart nyfiken på boken.
    Ha en fin söndagskväll.

    SvaraRadera
  11. en mycket fascinerande bok med många bottnar. Tack för smakbit

    SvaraRadera
  12. Tack för smakebiten, det låter nog inte som en bok för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, kanske det. förstår inte riktigt varför för den var jättebra. har läst ut den nu

      Radera
  13. Jag har hört mycket om den här boken, och den verkar intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. mycket intressant. förstår inte hur hon orkade både läsa och fara illa

      Radera
  14. Den boken är jag nyfiken på. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  15. Tack för smakbiten! Är lite nyfiken på denna bok.

    SvaraRadera