söndag 16 juni 2019

En smakebit på søndag

En smakebit på søndag är en läsutmaning som går ut på att vi delar med oss av det vi just läser. En regle gäller: Inga spoilers. Den här veckan administreras utmaningen av Astrid Terese på den norska bokbloggen Betraktninger.

"På sensommaren 1922 ägnade sig min farmor Desdemona Stephanides inte åt att förutsäga födslar utan dödsfall, i synnerhet sitt eget. Hon stod i sin silkesodling högt uppe på berget Olympos sluttningar i Mindree Asien när hennes hjärta utan förvarning hoppade över ett slag. Det var en påtaglig förnimmelse: hon kände hur hjärtat stannade och kramades ihop till en boll. Sedan när hon stelnade till, började det galoppera med rusande slag mot bröstkorken. Hon gav till ett kort, förvånat skrik. Hennes tjugotusen silkesmaskar som var lättpåverkade av mänskliga känslor, slutade att spinna sina kokonger. Kisande i det dunkla ljuset sänkte min farmor blicken och såg tydligt hur tunikan över brösten fladdrade till; och i det ögonblicket, när hon erfor revolten inom sig blev hon det hon skulle komma att förbli under resaten av sitt liv: en sjuk människa fjättrad i en frisk kropp. Så i den fasta förvissningen att hennes liv var slut, gick hon trots att hjärtat redan hade börjat slå lugnare, ut ut silkesodlingen för att kasta en sista blick på den värld hon inte
skulle komma att lämna på ytterligare femtioåtta år."

Från sidorna 31 och 32 i Middlesex av Jeffrey Eumenides. 
Fler smakebitar HÄR

23 kommentarer:

  1. tack för intressant smakbit, vårt mullbärsträd blommar nu

    SvaraRadera
    Svar
    1. mullbär som är så gott. min syster har det jättelikt mullbärsträd som plötsligt klövs mitt itu

      Radera
  2. Så märkligt. Jag tycker jag känner igen händelsen i smakbiten, men jag har aldrig läst boken. Den är ju förstås ganska känd så jag kanske har hört talas om just den här biten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det var ju konstigt! men kanske har någon valt samma snutt som smakebit tidigare

      Radera
  3. Det var en dramatisk smakbit. Tack för den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är mycken dramatik i den här boken.

      Radera
  4. En spännande smakbit. :) Boken verkar intressant, hoppas den är bra. Trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tycker att den lovar gott. liknar ingenting annat jag läst

      Radera
  5. Den boken verkade mycket läsvärd, tittade in hos boktipset och läste lite mer. Kan mycket väl hamna på min läslista, tack för smakbit och trevlig söndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är många som gillar den. verkar vara lämplig sommarläsning antingen solen skiner eller att regnet står som spön i backen

      Radera
  6. Tack för spännande smakbit! Den var annorlunda.

    SvaraRadera
  7. Tack för smakbiten, verkar intressant. Och spännande!

    SvaraRadera
  8. Den boken läste jag för flera år sedan och tyckte om. Jag tackar för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. förstår egentligen inte att jag inte läst den tidigare. ett ex finns i hemmet; ett ex i sommarhuset

      Radera
  9. Tack för smakbiten! Den har jag tänkt läsa någon gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. förstår för egen del inte varför det inte redan är gjort

      Radera
  10. Tack för smakbiten! Den har jag tänkt läsa någon gång.

    SvaraRadera
  11. En av de där böckerna jag hört om, men aldrig läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har blivit rekommenderad den från alla håll och kanter. kanske är det nu det äntligen ska bli av?

      Radera
  12. Den läste så länge sedan att jag inte ens kommer ihåg vad jag tyckte om den. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera