tisdag 25 juni 2019

Vecka 26 - Böcker som ger sommarkänsla

Johanna vill se böcker som ger sommarkänsla i sin topplista idag.
Sommarboken av Tove Jansson är så självklar så den kommer inte med bland de fem.

1. Se blomman! av Kerstin Ekman och Gunnar Eriksson. Detta  är en underbar bok om botanik, botaniker, litteratur och vänskap.  Det är en bok att njuta av när som helst och var som helst.
Ett kapitel ägnas åt Harry Martinson; ett annat åt den lilla fina Minette-rosen. Liljor och kål
huvuden, gullpudra, vattenaloe, gräs; med mera. De litterära referenserna är många.


2. Blomsterfesten i täppan av Elsa Beskow. Den enda utav Elsa Beskows böcker jag egentligen gillade. Jag sympatiserade med tistlarna och de andra som stod utanför grinden och inte fick komma in i själva täppan.
3. Dikter av Harry Martinson. Ingen kan skildra min barndoms landskap som Harry Martinson och han har skrivit många underbara sommardikter.

4. Trulsa hos mormor av Astrid Riwkin - Brick (foto) & Märta de Laval (text). En riktig klassiker i familjen. Den fanns hos mina föräldrar och lästes sönder och samman av barn och barnbarn. Jag har skaffat ett snyggare = helare ex.

5. Det nionde brevet av Catrin Ormestad. Handlingen tilldrar sig på Gräsö i Uppland, en miljö som författaren är väl förtrogen med. Den svenska sommaren skildras fint och mycket.

18 kommentarer:

  1. riktigt somrigt, Kerstin Ekmans bok är fin, hon är så kunnig, finns väl knappt något somrigare än Harry Martinson.

    SvaraRadera
  2. nej, han och Kerstin Ekman är verkligen svensk sommar

    SvaraRadera
  3. Jättefina sommarböcker, Elsa Beskow har så vackra böcker för alla årstider. :) Kerstin Ekmans bok vill jag verkligen läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. gör det. och läs Herrarna i skogen utav henne också. hennes språk är helt fantastiskt

      Radera
  4. Blomsterfesten i täppan brukade mamma läsa för oss också!

    SvaraRadera
  5. Det nionde brevet är den enda jag läst. Tack för tips om de andra!

    SvaraRadera
  6. Elsa Beskow blev det ju en del när jag var liten :)

    SvaraRadera
  7. Tack för tipsen. Jag har inte läst dessa.

    SvaraRadera
  8. Det nionde brevet är helt ny för mig. Tack för det tipset! Och ja, vi har båda Harry Martinson i våra listor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är mycket svensk sommar i Ormestad

      Radera
  9. Har inte läst någon från din lista. Tack för tips!

    SvaraRadera
  10. Helt klart böcker med sommarkänsla! Blomsterfesten minns man.

    SvaraRadera
    Svar
    1. eller hur? Blomsterfesten är det något speciellt med

      Radera