torsdag 17 mars 2016

Kvinnoalfabetet bokstaven Y

enligt O:
"Dags för bokstaven Y idag och fyra frågor att besvara. Idag känns det inte riktigt lika hopplöst som förra veckan." Nej, det var lite lättare.

1. Vem är din favoritförfattare med för- eller efternamn på Y?
Banana Yoshimote. 1988 kom romanen Kök ut. Den blev en stor succé såväl nationellt som internationellt och översattes till många språk och filmades.  Banana Yashimote har skrivit ett dussintal romaner och novellsamlingar. De är ofta västerländskt influerade och handlar gärna om ungdomar i storstad.
De innehåller också mycket om mat och kärlek; ensamhet och förlust. Förnamnet har hon hittat på själv.

2. Vilken kulturpersonlighet med för- eller efternamn på Y beundrar du?
Yukiko Duke, översättare, redaktör, journalist; expert på japansk litteratur och kultur. Yukiko Duke är född i Sverige och har en japansk mor. Yukiko Duke och hennes mor har bl. a. översatt Murakami. Hon finns med i Vi läser och är litterär expert i TV i Gomorron Sverige. 
3. Vilket kulturellt verk med Y i titeln vill du lyfta fram?
Yes box av Yoko Ono.
En liten låda som innehåller en intervju med Yoko Ono, en CD med ett par låter samt ett häfte med Yoko Onos tankar. Rolig idé.
4. Finns det någon författare eller någon annan kulturpersonlighet på Y som du ännu inte upptäckt, men är nyfiken på? Yoko Ogawa, svarar jag. Helt oupptäckt är hon förvisso inte eftersom jag läst Hotel Iris (inköpt i Japan) av henne.
Men hon har skrivit flera, till exempel En gåtfull vänskap, Revenge och The Diving Pool





14 kommentarer:

  1. kul att du hittade japanskt, gillar Yukiko Duke.

    SvaraRadera
  2. ja, det blev så av sig självt

    SvaraRadera
  3. Mycket Japan, men det kanske blir så när det handlar om Y :)

    SvaraRadera
  4. Blir lite sugen på sukiyaki när jag läser dina svar ;)

    SvaraRadera
  5. Svar
    1. jag tycker inte alltid som hon, men visst är hon duktig

      Radera
  6. Yukiko Duke är en riktig läsare också. Hon brukar prata böcker både här och där. Det passar sig ju rätt bra i denna utmaning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst är hon en storläsare!och hon passar verkligen bra i den här utmaningen

      Radera
  7. Banana Yoshimote blir jag nyfiken på, jag gillar vanligen att läsa om mat.

    SvaraRadera
  8. Yoko Ogawa hittade jag när jag googlade och blev faktiskt lite nyfiken

    SvaraRadera