måndag 28 mars 2016

Japansk mat på svenska

– Jag har lärt mig att göra sushi i Sverige, säger Moé Takemura. Mina svenska kompisar ville att vi skulle göra det tillsammans hemma. Jag hade aldrig gjort sushi i Japan. Sushi gör man inte hemma. Moé kommer från Japan. Nu bor hon i Malmö och jobbar i Älmhult på IKEA. Hon har alltid varit intresserad av skandinavisk design och för några år sen studerade hon industridesign på universitetet i Lund som utbytesstudent. Som examensarbete gjorde hon en kokbok – Japansk mat på svenska. Som ett svar på de svenska kompisarnas frågor. Moé berättade om japansk husmanskost och den japanska matkulturen i Meny. Och lagar också en typisk middag. – Det kallas ichiju san-sai, en soppa och tre rätter, berättar Moé. Japansk husmanskost är som ett smörgåsbord med olika rätter. En rätt med ett protein – kött, fisk eller t ex tofu – och några vegetariska rätter. Dessutom ris på något vis och en soppa. Japansk mat – både snabbmat och fin restaurangmat – blir allt populärare i västvärlden. Men samtidigt, berättar Moé, så tar man i Japan alltmer efter den västerländska matkulturen. Så mycket att man numera t ex äter mindre sjögräs. Ramen, nudlar i buljong, är den senaste trenden från Japan som börjar sprida sig i Sverige. Det är inte heller något man gör hemma i Japan. Meny besöker ett svenskt ramenställe för att se hur de tillverkas och höra om japanska ramentraditioner. Dessutom får vi veta vilken gatumat som är populär i Japan.

6 kommentarer:

  1. mums! jag var på nån firmafest för tio år sedan där japaner gjorde äkta sushi med riktigt RÅ fisk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den finaste japanska maten åt jag i New York, satt lågt och fick steka maten själva på plattan på bordet (åndå var det jättedyrt :)

      Radera
    2. det var säkert för att du fick lov att göra det själv som det var så dyrt.
      de där puttrande grytorna på borden är trevliga

      Radera
  2. har liiiite svårt med den råa fisken. fick en jättebit rå tonfisk förra gången jag var i Japan eftersom det var tonfiskfestival, men den fick jag lämna...

    SvaraRadera
  3. Låter som en mycket trevlig bok. Intressant med bakgrund till mat och kulturen omkring. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. författaren var jättetrevlig. kul att hon lärt sig göra sushi i Sverige. ska köpa boken

      Radera