söndag 6 mars 2016

En smakebit på söndag

Mari på den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten anordnar varje söndag läsutmaningen En smakebit på söndag. Vi anmodas dela med oss av det vi just läser utan att för den skull avslöja för mycket. No spoilers, alltså.
" Jag stod i köket och kokade spaghetti när det ringde. Ouvertyren till Rossinis "Den tjuvaktiga skatan" strömmade ut ur radion och jag visslade med i den. Det var perfekt musik för pastakokning. Först tänkte jag nästan strunta i telefonen. Spaghettin var praktiskt taget klar och dessutom höll Claudio Abbado på att föra Londonsymfonikerna mot en musikalisk höjdpunkt. Men till slut drog jag ner värmen på gasspisen, gick in i vardagsrummet och lyfte på luren. Det kunde ju faktiskt vara någon som ringde om ett nytt jobb. "Ge mig tio minuter", sa en kvinnoröst tvärt. - "Förlåt, men vem söker ni?" frågade jag artigt. "Dig, förstås. Det räcker om du ger mig tio minuter. Vi skulle kunna förstå varandra så mycket bättre då", sa kvinnan. Hennes röst var mörk och behaglig, men lite svår att få grepp om. "Förstå varandra?" - "Ja, varandras känslor." Jag stack in huvudet i köket. Ur kastrullen steg en vit ljuvlig ånga och Abbado dirigerade fortfarande "Den tjuvaktiga skatan".

från sidan 13 i Fågeln som vrider upp världen av Haruki Murakami. 
Fler smakebitar HÄR

43 kommentarer:

  1. Takk fordi du deler. Denne fikk jeg lyst til å lese :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. en blir onekligen nyfiken på fortsättningen

      Radera
  2. tack för smakbiten, får ta och plocka fram boken ur hyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. gör det Hannele! det kommer du inte att ångra

      Radera
  3. Ja nu undrar man förstås hur det där fortsätter. Tack för smakbit.

    SvaraRadera
  4. Murakami är en författare som jag är nyfiken på! Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Murakami är verkligen något alldeles speciellt

      Radera
  5. Tack för smakbiten. Har läst en bok av Murakami, sen har det inte blivit fler.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kafka på stranden är underbar. tror att nyckelfågeln blir bra också

      Radera
  6. Denna har jag läst :) Den blev bara konstigare och konstigare, men jag gillade den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. kan tänka mig det. men en köper ju allt vad Murakami hittar på

      Radera
  7. Den här tyckte jag väldigt mycket om när jag läste den. Nyligen läste jag novellen som så småningom blev boken, som jag inte gillade hälften så mycket. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har också läst noveller av Murakami som jag varit måttligt förtjust i. men Kafka på stranden var desto bättre. ser fram emot läsningen av denna

      Radera
  8. Har läst en av Murakami och kan tänka mig fler, tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  9. Jeg elsker Murakamis bøker. Jeg har lest nesten alle, men ikke helt. Denne, som heter Trekkoppfuglen på norsk, er en av favorittene mine. Jeg kjente den igjen fra smakebiten :-) Ha en riktig fin søndag og kos deg med Murakami!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag väntar mig mycket av nyckelfågeln. var mycket förtjust i Kfka på stranden

      Radera
  10. Har inte läst något av Murakami ännu, trots att jag har ett par av hans böcker i bokhyllan. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. älskade Kafka på stranden och väntar mig mycket av nyckelfågeln

      Radera
  11. Tack för smakebiten blir nyfiken på fortsättningen

    SvaraRadera
  12. Tack för smakbiten! Murakami har jag inte läst men ska nog göra det någon gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. han är något alldeles speciellt. en flyttar in i en annan värld

      Radera
  13. Jag gillade den här boken, men nu är det länge sen jag läste den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. gillade Kafka på stranden. tror att jag kommer att gilla den här också

      Radera
  14. Tack för smakbiten. Den här boken har jag tänkt läsa under året.

    SvaraRadera
    Svar
    1. gör det! jag var så förtjust i Kafka på stranden

      Radera
  15. Spännande, men Murakami och jag är inga jättekompisar... Men hoppas att du får en trevlig lässtund eller två.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jasså!? men har han fått en ärlig chans? en måste klara det absurda...

      Radera
  16. Murakami har stått länge på läslistan men det har inte blivit av att läsa något. Ännu. Tack för smakbiten och påminnelsen! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. vi läste Kafka på stranden i läsecirkel och det var en av de få gånger vi varit överens: en läsupplevelse!

      Radera
  17. Tackar för smakbiten!
    Kram Cissi

    SvaraRadera
  18. Den här författaren är jag lite nyfiken på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. med all rätt! han är mycket speciell

      Radera
  19. Tack för smakbiten. Har läst mycket om den här författaren men har inte läst något själv! Men den här blev jag faktiskt lite sugen på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. har läst Kafka på stranden och tyckte att den var väldigt bra. sonen säger att denna är ännu bättre. Murakami liknar ingen annan

      Radera
  20. Har velat läsa något av Murakami länge. Kanske blir det denna. Den verkar spännande :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag bär den med mig och läser överallt. retar mig inte ens på försenade tåg.

      Radera
  21. Har hatt lyst å lese mer av Murakami, og har hørt mye fint om denne. Takk for smakebiten! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är så bra! jag vill bara vara ifred och läsa, läsa. var också förtjust i Kafka på stranden

      Radera