fredag 25 mars 2016

Bokbloggsjerka 25 - 28 mars

Annikas BOKBLOGGSJERKA 25 - 28 mars ställer den enkla frågan vad vi ska läsa i påsk. En lätt och bra fråga. Böckerna är det första jag packar ner när vi ska åka till sommarstugan. I år blev det tre romaner, en deckare och den 
japanska läroboken.          
Gissa vilken bok jag läst mest i?Å andra sidan regnar det, så det kanske blir läst lite i de andra också. Just nu känns det som om påskekrimet inte är så viktigt. Jag hade annars även packat med Livrädd av Sharon Bolton också. Erpenbeck har jag också läst en del av och Ferrante och Atkinson är provsmakade. Ser fram emot att fortsätta läsningen. 



40 kommentarer:

  1. Ferrantes bok tänkte jag börja på under kommande vecka.

    SvaraRadera
  2. Vad härligt det låter med en tripp till sommarstugan. Även om nu vädret kanske inte är det bästa :)

    SvaraRadera
  3. Åh, Elena Ferrante! Läste om hennes böcker i DN och blev så nyfiken. Ska bli kul att se vad du tycker.
    Kate Atkinsons bok är jag nyfiken på, men har redan flera olästa av henne i hyllan som jag borde läsa först.

    Hur är läroboken i japanska? Kan du rekommendera den? Jag läste japanska i början av 2000-talet och skulle SÅ gärna vilja ta upp studierna igen, om inte annat som självstudier. Och så har jag en del japanska böcker (på japanska) hemma, som jag skulle vilja kunna läsa...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ferrante har en ju förväntningar på. Atkinsons förra var jag så förtjust i och denna är ju en sort fortsättning. ang. japanskan så tror jag att det finns bättre läroböcker. du skulle kanske ha Genki som de använder på universitetet? jag har den också och tycker att den verkar bättre. den är svindyr på Adlibris, men mycket billigare i Japan. det är verkligen roligt med japanskan även om det är svårt. mycket kan en faktiskt lära sig på nätet, men det är användbart med en grupp som sliter tillsammans.vi har en ung japansk kvinna som lärare och det
      sporrar också. sätt igång du också!
      イースター、おめでとう (tror jag det heter...)

      Radera
  4. Svar
    1. (vi bor i vårt slott hela året, enklast så :)

      Radera
    2. alla har ju inte ett slott, Hannele, med stor kuperad trädgård, vi har ett ruckel i stan och ett lite nyare ruckel vid havet med japanska lönnar, rhododendron och azaleor (sonens odlingar)

      Radera
  5. Låter spännnade. Både Ferrante och Erpenbeck ligger även i min tilltänkta inkö framöver. Jag tyckte också mycket om Erpenbecks "Historien om det gamla barnet".

    SvaraRadera
  6. Inte läst ngn av dem. Hoppas du får en trevlig läshelg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. de är ju väldigt nya. särskilt Ferrante och Atkinson. fin påskhelg till dig också!

      Radera
  7. Ser ut som härlig läsning! Glad påsk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst är det härlig läsning! och jag har faktiskt börjat med läxan så jag kan ha rätt att läsa lite annat också. skön påskhelg!

      Radera
  8. Jag saknar den tid då vi brukade åka till sommarstugan. Nu bor vi året runt i ett sommarstugeområde :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. men det kan väl vara trevlig? även om det blir mer avkoppling om en byter miljö

      Radera
  9. Ha en skön läshelg i sommarstugan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack! jag ska gör mitt bästa! hoppas att du också får en fin helg!

      Radera
  10. Tre titlar jag verkligen är nyfiken på! Låter härligt med stugbesök över påsk, hoppas du får en härlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. eller hur? påskhelg vid havet har blivit tradition hur vädret än ser ut. fin helg du också!

      Radera
  11. Det var lite av varje. Glad Påsk

    SvaraRadera
    Svar
    1. en måste ha att välja emellan! trevlig helg!

      Radera
  12. Ferrantes bok är jag mäkta nyfiken på. Neapel, Italien - spännande! :) Kanske kan hoppas på ett omdöme här sen? Glad Påsk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. tycker också att det är ett spännande område. omdöme blir det. jag köpte den för jag orkade inte vänta i bibliotekskön. trevlig helg!

      Radera
  13. En gud i spillror var en fantastisk boktitel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst är det! och hon menar det också!

      Radera
  14. Ser ut att vara en intressant blandning böcker till sommarstugan. Trevlig läshelg och påsk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är det också. jag tror att det blir lite slalomläsning tills någon titel tar överhand. trevlig helg du också!

      Radera
  15. Ha det så mysigt i sommarstugan, man läser bra när det regnar ute.
    Själv kom jag till den konstiga slutsatsen att jag inte läste för att det regnade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. tihi! originellt! ha en bra helg ändå!

      Radera
  16. Det verkar som Ferrante är veckans bok :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. eller hur? alla har väntat på den efter alla lovord i radio, TV och tidningar

      Radera
  17. Her var det masse flott påskelesning! God påske til deg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, jag är nöjd med min bokhög, men lästiden lyser hittills med sin frånvaro...

      Radera
  18. En gud i spillror - intressant titel och lockande omslag. Den får jag kolla upp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. gör det. men läs Liv efter liv först!

      Radera
  19. Det ser ut som härlig påskläsning :) Glad påsk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jättehärlig bokhög. men om solen skiner blir det uteliv!

      Radera
  20. Ser ut som du får trevlig läsning under helgen. Glad påsk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. väldigt trevliga titlar, ja. men lästiden kan det bli si och så med. trevlig helg!

      Radera
  21. Hoppas du hann läsa mycket. Jag började häromdagen på Ferrantes som ljudbok. Är nyfiken på boken efter allt prat men är osäker på om just ljudbok är rätt. Det börjar med ett långt persongalleri på vad alla heter och gör, och där blir jag lost direkt när jag inte ser det på papper. Få se, kanske väntar jag till pocketen. Ska göra ett nytt försök senare i veckan.
    Det låter så kul med japanskan. Jag höll ju bara på en termin och har glömt det mesta. Men det är aldrig för sent och så vidare ...

    SvaraRadera
  22. personförteckning är väldigt bra, men kan ju knappast fungera i en ljudbok. en blir alldeles betagen i japanskan. hela kulturen följer med på något sätt. ta nya tag! det är verkligen aldrig för sent

    SvaraRadera