fredag 4 mars 2016

Bokbloggsjerka 4 - 7 mars

Annika om helgens BOKBLOGGSJERKA 
"Den här veckan vill KajsaLisa veta vad vi tycker och tänker om bokrean: Har den spelat ut sin roll, eller ännu värre har bokhandeln spelat ut sin roll, med internethandel och läsplattor? Berätta gärna också om reafynd ni gjort."
Bilden säger en hel del.Jag tror att bokrean och bokhandeln fortfarande spelar en stor roll och jag hoppas att det fortsätter så. För inte så länge sedan kunde vi ju konstatera att försäljningen av böcker över disk ökat. Och visst är det trevligt att hålla böckerna i handen, bläddra och läsa snuttar här och var. Dessutom blir det ju spontanköp på ett annat sätt än över nätet. En ser mer av utbudet direkt helt enkelt. Jag köper en hel del över nätet. Det gör det möjligt för mig att köpa flera böcker även om jag kan tycka att det är osolidariskt mot ortens bokhandel.
På årets rea passade jag på att komplettera Yorkeshirekvartetten av David Peace. Nu har jag alla delarna. Jag köpte också hans Ockuperad stad, den andra boken i David Peaces hyllade Tokyotrilogi. Första delen Tokyo år noll har jag redan. Jag köpte också  Bokklubben vid livets slut av Will Schwalbe och Slutet på Mr Y av Scarlett Thomas. Och så en söt anteckningsbok.
 

44 kommentarer:

  1. Jag tror också att folk vill hålla i boken, bläddra i den, läsa baksidestexter osv.Och spontanköp blir det tyvärr också - men i år har jag lyckats relativt bra att hålla mig - än så länge i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är en speciell känsla att hålla i boken...

      Radera
  2. Det är något speciellt med att spana efter böcker fysiskt :) Trevlig bild att se och roligt att det faktiskt har betydelse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. en blir glad av sådana rapporter och att det finns fler som tycker som jag

      Radera
  3. Din bild visar verkligen hur det ser ut hos dig :-). Jag älskar fina anteckningsböcker men jag vet sällan vad jag ska göra med dem sen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag kan sällan motstå en fin anteckningsbok. har ganska gott om dem...

      Radera
  4. Bokklubben vid livets slut är fin, osolidarisk mot bokhandeln... jag kan ju ändå inte ha deras försörjning på mina axlar....

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, så är det förvisso, Hannele, men samvetet gnager ändå

      Radera
  5. Åh, en sådan där anteckningsbok har jag också, köpt för några år sedan - och nu är den använd också - jag tyckte mycket om den!

    Visst är det något visst med fysiska böcker.

    Och hur bra, smidigt och billigt det nu än är att köpa böcker via nätet, ser man som du säger inte alls utbudet på samma sätt. Man måste verkligen leta mer aktivt och veta vad man ska söka efter. Medan man i en riktig bokhandel kan gå kring och verkligen se och hitta nytt och oväntat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tycker också att det är trevligt att strosa runt bland alla andra som strosar runt och bläddrar i böcker i bokhandlar och på reor

      Radera
  6. Jag älskar verkligen att gå runt och titta på böcker i en riktig bokhandel, men det blir tyvärr inte så ofta att jag handlar där. Man kan ju vända på det och säga att det är osolidariskt av bokhandlarna att ha så höga priser, uppenbarligen finns det ju marginal att ta av...

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det skiljer ju väldigt mycket i pris, men bokhandeln har ju en kostnader som inte näthandeln har

      Radera
  7. Synd att de nya inbundna böckerna ska vara så dyra i vanlig butik, blir ju tyvärr oftast att jag köper på nätet i stället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. precis så är det. jag gör så också

      Radera
  8. Intressant bild som säger en hel del. Och jättefin anteckningsbok!

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är så fin! det är bilder inne i boken också

      Radera
  9. Jag ingår definitivt i den ljusgröna sektorn.

    SvaraRadera
  10. Håller med! Det är något alldeles visst med bokhandlar. Mycket mysigare än att köpa böcker online. Och fysiska böcker är så vackra och roliga att ha.

    Tack för din kommentar på min webcomic förresten! It made my day! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. men när det skiljer mycket i pris blir det nätet ändå.
      jag gillar verkligen din webcomic och väntar på fortsättningen

      Radera
  11. Den där bilden gjorde mig glad! Jag hoppas verkligen inte bokhandlarna försvinner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. mig också. hoppas också att både bokhandel och rea lever vidare

      Radera
  12. Jag är glad att de fysiska bokhandlarna finns kvar. Det är trevligt att gå och känna på böckerna. Såg att vår lokala Akademibokhandel sålde drygt 2100 böcker bara första readagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det var väl ett bra resultat! vill också gärna att de fysiska bokhandlarna finns kvar liksom rean

      Radera
  13. Åhh vilket sött litet block! Håller med dig, i bokhandlar blir det lite mer spontan köp. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst är det fint! bilder inuti också. visst är det lättare att göra spontanköp när en ser böckerna IRL

      Radera
  14. Visst VILL man helst handla i fysisk butik, men priserna gör ju oftast att man väljer näthandlare nuförtiden. Här försvann en bokhandel i början av året och den som blir kvar blir utan konkurrens.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, priserna skiljer för mycket på fysisk bokhandel och nätet

      Radera
  15. Bokmässan har också blivit mindre intressant...

    SvaraRadera
    Svar
    1. det kan jag tro. det är länge sedan jag var där nu.

      Radera
  16. Det där var ju i alla fall ett tårtdiagram att bli glad över!

    SvaraRadera
  17. det är väl fint. hoppas att det stämmer överens med själva verkligheten

    SvaraRadera
  18. Det är just det där att faktiskt kunna hålla boken i hand och att se utbudet som gör att jag fortfarande köper flest böcker i bokhandel/på stormarknad. Nätshopping av böcker ägnar jag mig mest åt när jag vet exakt vilka böcker jag ska köpa (typ tråkig kurslitteratur som ju ändå bara finns på nätbokhandlarna).

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst är det något speciellt att kunna umgås med boken en stund innan en köper

      Radera
  19. Jag tycker om att kunna bläddra i böcker, särskilt om det är fotoböcker (som jag aldrig köper över nätet). Men priset får mig nog ofta att välja nätbokhandeln ändå.

    Jag köpte också Bokklubben vid livets slut :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. vissa böcker vill en ovillkorligen se innan en köper. och visst - priset avgör. en vill ju kunna köpa flera böcker

      Radera
  20. Vilken bra bild och så bra att det säljs mer böcker :)

    SvaraRadera
  21. Den fysiska bohandeln är lika viktig som luften jag andas.

    SvaraRadera
  22. Tack,det var kul att du fick med lite statistik, själv trodde jag det såg mycket värre ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det trodde faktiskt jag också. hoppas att statistiken är tillförlitlig också

      Radera
  23. Jag har inte det minsta problem med att spontanköpa på nätet - hur mycket jag än förmanat mig i förväg, att lägga band på köplusten.
    Däremot kan jag gå förbi en vanlig bokhandel utan att snegla på böckerna - men ett antikvariat är stört omöjligt att stå emot.
    Margaretha

    SvaraRadera
  24. Det såg ju rätt så bra ut för bokhandlarna. I och för sig står det hur svenskarna vill handla, inte hur de faktiskt handlar. Jag skulle också vilja handla i en bokhandel, men jag beställer på nätet eftersom vi inte har någon bokhandel närmare än tre mil bort. Däremot handlar jag generellt sett många böcker, både till mig själv, till min man och våra barn och som presenter, så jag bidrar ju på det sättet i alla fall.

    SvaraRadera