torsdag 10 mars 2016

Kvinnoalfabetet bokstaven X

 
enligt O:Dags för en av de svåraste bokstäverna, nämligen X
Följande uppgifter får du idag:
Berätta om en favoritförfattare med för- eller efternamn som börjar på X.
Favorit och favorit. Har bara läst en bok men i alla fall. Xiaolu Guo föddes i en fiskeby i Kina. Hon studerade först film och har skrivit manus till och regisserat How is your fish today? 2002 flyttade hon till London och började skriva dagbok på engelska och det blev upprinnelsen till Kortfattad kinesisk-engelsk ordbok för älskande som genast kom ut i 20- talet länder och blev nominerad till Orange Prize for Fiction 2007.
Berätta om någon annan kulturpersonlighet på X som du gillar (eller en författare till om det är lättare). Xantippa, Sokrates baktalade hustru. Tror inte att hon hade det lätt. Inte tömmer en nattkärlet över sin make för intet?
Finns det någon författare eller någon annan kulturpersonlighet på X som du ännu inte upptäckt, men är nyfiken på?
Xue Xinran var programledare för ett radioprogram mellan 1989 och 1997 dit kvinnor kunde ringa och berätta om sina liv. Hon blev fullständigt dränkt i historier från hela Kina och hon insåg vidden av kvinnoförtryck i landet. I 
De goda kvinnorna från Kina. Berättelser ur det fördolda blandar hon dess kvinnors berättelser med egna erfarenheter.
X får också symbolisera pseudonymen och artistnamnet, berätta om en kvinna som är känd under ett annat namn än sitt eget. Och nej, det behöver inte börja på X. Tack för det, enligt O. Jag väljer två favoriter; två normbrytande George: George Eliot (Mary Ann Evans) och George Sand (Amantine Lucile Aurore Dupin). De var tämligen samtida och båda levde i synd med var sin man. George Eliot rymde till Tyskland med sin gifte författare George Henry Lewes, var äktenskap aldrig upplöstes. Hon skrev sådana välkända romaner som Middlemarch, Kvarnen vid floden och Daniel Deronda. George Sand är väl mest känd för sin förbindelse med bl. a. Chopin och En vinter på Mallorca och Familjen Mauprat. Bonuskvinna: Ximena Pettersson, innebandyspelare

17 kommentarer:

  1. Se där, jag hade också med Xantippa och Aurore Dupin. Nästan omöjligt att gå förbi Xantippa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. eller hur, Robert! hon behöver lyftas fram

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Tre lika blev det här! Jag skrev dock inte om George Eliot, intressant! Läste en del av henne under min litteraturvetenskapsstudieperiod.

    SvaraRadera
    Svar
    1. hon hade verkligen ben i näsan och visste vad hon ville

      Radera
  4. Egentligen tycker jag att jag borde ha kommit på Xiaolu Guo, jag fick hennes bok, felaktigt, en gång när jag beställde från Adlibris.

    SvaraRadera
  5. Bra svar, vi har Xiaulo gemensamt. Jag är väldigt sugen på att läsa Xinrans bok

    SvaraRadera
    Svar
    1. kvinnoöden över hela världen är alltid intressant. även om det ofta är skrämmande läsning så är det bra att förhållandena blir kända

      Radera
  6. Åh jag hade inte kommit på någon på x pinsamt nog. Men du har många riktigt spännande personer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. X är ju ingen alldeles lätt bokstav heller!

      Radera
  7. Xinrans bok är helt värd sin läsning. Lite annorlunda utifrån min ganska privilegierade värld.

    SvaraRadera
  8. Xantippa och Xinran hamnade på min lista också

    SvaraRadera
  9. det fanns inte så värst många att välja på, egentligen

    SvaraRadera